LOT Boeing 787-fly (Foto: LOT)

Ny Tokyo-rute vil tage passagerer fra København

LOT åbner den 13. januar en ny rute mellem Warszawa og Tokyo, og det polske flyselskab vil blandt andet tiltrække passagerer fra København.

For første gang i otte år vil et europæisk flyselskab åbne en rute til Narita-lufthavnen i Tokyo. Det er polske LOT, der åbner den første rute til den japanske hovedstad fra Polen og Østeuropa som helhed.

Onsdag den 13. januar 2016 afgår det første fly fra Warszawa-Chopin lufthavnen med kurs mod Tokyo-Narita. Flyrejsen kan gennemføres på 10 timer og 20 minutter og bliver således den tredjehurtigste rute fra Europa kun overgået af ruterne fra Moskva og Helsinki.

LOT vil i første omgang flyve tre gange ugentligt med Boeing 787-8 Dreamliner fly med plads til 252 passagerer. Der flyves på onsdage, fredage og søndage fra Warszawa og på torsdage, lørdage og mandag i den modsatte retning.

Tidtabellen er tilrettelagt, således at der bliver gode forbindelser til og fra København, Riga, Budapest, Prag, Geneve, Paris og London.

“Takket være denne nye rute til Japan vil LOT´s hub i Warszawa spille en endnu større rolle fremover. Allerede nu giver vores forbindelser den mest effektive og langt kortere transfertid end større lufthavne i Vesteuropa. Det betyder en klar fordel for både forretnings- og fritidsrejsende, der gennem valg af LOT vil flyve fra Polen eller andre lande i Europa på den mest komfortable og tidsbesparende måde,“ udtaler LOT´s koncernchef Sebastian Mikosz i en pressemeddelelse.

Hurtigere med SAS, men billigere med LOT
Selvom LOT vil forsøge at kapre passagerer i det danske marked, bliver det vanskeligt at slå SAS på tidtabellen. SAS flyver direkte fra København til Tokyo-Narita på 10 timer og 55 minutter, mens LOT skal bruge 15 timer og 50 minutter inklusive flyskiftet i Warszawa. I den modsatte retning er LOT lidt hurtigere med en samlet rejsetid på 14 timer og 45 minutter, mens SAS-flyet tilbagelægger den direkte flyvetur på 11 timer og 35 minutter.

Komfortmæssigt har LOT i første omgang en fordel, idet SAS benytter Airbus A340-300 flyene på ruten til Tokyo. Disse fly er endnu ikke opgraderet med nye kabiner, hvorfor blandt andet ikke er et Business Class-produkt med full flat beds.

Det kan LOT derimod tilbyde med Dreamliner-flyet. Her er der plads til 18 passagerer i Business Class-sektionen, der har moderne full flat beds med 180 graders udfoldning. Der er plads til 21 passagerer på Premium Economy samt 213 i den store Economy Class.

Prismæssigt er LOT også overlegen. Billigste returbillet mellem København og Tokyo via Warszawa koster 4.165 kroner, mens SAS sælger den billigste billet til 5.426 kroner.

Flere nye ruter på vej
Det bliver LOT´s anden rute til Asien. I 2012 åbnedes en rute fra Warsawa til Beijing, der indtil videre har været drevet med stor succes. Det er samtidig også den første ruteåbning efter at LOT ved udgangen af 2015 kan afslutte en omstruktureringsproces, der medførte begrænsninger pålagt af EU til gengæld for, at den polske stat kunne yde økonomisk hjælp til det tidligere kriseramte flyselskab.

Næste skridt fra LOT vil være at annoncere en række nye europæiske ruter, der også vil starte op i første halvdel af 2016.