Ny usikkerhed om Stockholm-lufthavns fremtid

Ny politisk aftale og et kursskifte hos den magtfulde Wallenberg-familie kan føre til lukning af Stockholm Bromma-lufthavnen.

Politikere og erhvervslivet i Stockholm har gennem årene løbende diskuteret, om den svenske hovedstads bynære lufthavn, Stockholm Bromma, skal nedlægges eller tværtimod styrkes og udbygges.

Tilhængerne af en lukning vil gerne have bygget boliger på det store område i den vestlige del af Stockholm, som lufthavnen i dag ligger beslag på, mens modstanderne af en lukning peger på, at lufthavnen er vigtig for forbindelsen mellem den svenske provins og den svenske hovedstad.

Bromma-lufthavnen, som i år kan fejre 80 års jubilæum, har de seneste to år været i gang med at bygge en helt ny ankomsthal, og tidligere på året tog man det første spadestik i Stockholm til en ny sporvognslinje, som skal forbinde Bromma-lufthavnen med det centrale Stockholm.

Ny politisk aftale
Men nu rejses der på ny tvivl om fremtiden for Bromma. Efter det svenske valg for nyligt er de partimæssige styrkeforhold i Stockholms lens landsting ændret, og Alliancen, som består af fire centrum-højre-partier, har indgået en aftale med Miljøpartiet. I den nye aftale betragtes Stockholm-Bromma som et fremtidigt boligområde, skriver Sveriges Radio.

Samtidig blander den magtfulde Wallenberg-familie, som er storaktionær i SAS, sig nu i debatten.

Jacob Wallenberg, som er formand for bestyrelsen i Wallenberg familiens investeringsselskab Investor, siger, at han går ind for at lukke Bromma under forudsætning af, at der foretages store investeringer i Stockholm-Arlanda lufthavnen.

Arlanda er i modsætning til Bromma en vigtig lufthavn for SAS. Jacob Wallenberg har dog tidligere været tilhænger af at bevare Bromma, men nu har han skiftet mening efter at have fordybet sig i forskellige argumenter, siger han til Sveriges Radio.

”Jeg tror, ​​der er mange der er kommet til den konklusion, at den vækst, vi ser i dag i luftfarten betyder, at vi har brug for at koncentrere indsatsen på ét sted. Det er også effektivt for Sverige som en nation. Det forekommer også at være mere miljøvenligt at have alt på ét sted,” siger Jacob Wallenberg.

Hurtigt i gang med milliardinvesteringer i Arlanda
Jacob Wallenberg er en indflydelsesrig person inden for luftfarten i Sverige. Han er formand for Connect Sverige, som arbejder for at styrke Sveriges internationale flyforbindelser, ligesom han er medlem af Arlanda Råd, der arbejder for en national luftfartsstrategi. Endvidere var han tidligere gennem 20 år medlem af bestyrelsen i SAS.

Jacob Wallenberg ønsker ifølge Sveriges Radio, at man hurtigst muligt går i gang med de milliardinvesteringer, som er nødvendige for, at Arlanda kan overtage Brommas nuværende trafik. Det handler blandt andet om en fjerde start- og landingsbane og bedre forbindelser til og fra lufthavnen.

Relaterede artikler:

Stockholm-lufthavn får togforbindelse

Fremgang i lukningstruet lufthavn

Svenskere vil satse på lukningstruet lufthavn