Lavprisflyselskaber i CPH Go. (Foto: Ernst Tobisch/CPH)

Nye farver i den orange finger

I mere end to år har forpladsen foran Københavns Lufthavns lavprisfinger, CPH GO, kun lagt asfalt til easyJets hvide og orange fly. Men det er slut nu.

Der er kommet nye farver på flyene på forpladsen foran Københavns Lufthavns særlige lavprisfinger, CPH GO. Efter at have været enebruger af fingeren siden åbningen i oktober 2010, har det britiske lavprisflyselskab easyJets hvide ogorange flynemlig fået selskab afhvide og grønne fly frahollandske Transavia, der er begyndt at flyve til København fra Eindhoven i Holland.

Men selvom easyJet har 12 ruter fra lavprisfingeren, så sker det kun få gange om ugen at easyJets Airbus-fly får selskab af et Boeing-fly fra Transavia, hvis flyvninger følger selskabernes fartplaner. Hollænderne flyver nemlig kun fire gange om ugen, og flere af easyJets 12 ruter har heller ikke den højeste frekvens.

Søndag og onsdag vil fly fra både easyJet og Transavia være at finde foran CPH GO. Fredag vil Transavia-maskinen være på vej ud til startbanen for at sætte næsen mod Eindhoven, når easyJet-maskinen fra Paris ankommer.Transavias mandagsflyvning møder ikke easyJet-maskiner, hvis fartplanerne overholdes.

Fornemt vue
Mere end 1,2 mio. easyJet-passagerer brugte i 2012 den særdeles skrabede lavprisfinger, som ligger en god lang gåtur væk fra den øvrige lufthavn og hvor der i starten ikke var en eneste sideplads. Til gengæld giver lavprisfingeren et fornemt vue ud over lufthavnens østlige del, som man ikke finder ret mange andre steder i lufthavnen.

Som passager er der mulighed for at få lidt vind i håret, da fingeren ikke er udstyret med jetbroer. Alle passagerer skal således gå ud til flyene og op af trapper. Et fænomen som man i Københavns Lufhavn eller kun oplever i Indenrigsterminalen eller ved boarding af mindre fly som CRJ og lignende.

Lokkemad for Ryanair
CPH GO har kostet 200 mio. kroner at opføre, og ifølge Københavns Lufthavn, foretrækker lavprisselskaberne en lavprisfinger, som en del af den eksisterende lufthavn, end at Københavns Lufthavn udbygger Roskilde Lufthavn til en dedikeret lavprislufthavn. CPH GO, der på tegnebrættet oprindeligt hed Swift, blev af mange vurderet som værende lokkemad, der skulle få det irske lavprisselskab Ryanair til at sætte landingshjulene ned i Kastrup. Det er indtil nu ikke sket.

Det spanske lavprisselskab Vueling har flere gange set på muligheden for at flytte sine operationer over i CPH GO. Men det er endnu ikke blevet til noget. Andre oplagte CPH GO-brugere kunne være det islandske lavprisselskab WOW air og italienske Air One, der til juni starter med at flyve mellem Venedig og København.

Fotos: Ernst Tobisch/CPH