Nye lavprisflyselskaber klar til revolution på langruterne

Markedet for langdistanceflyvning er under forandring. De traditionelle netværksselskaber står på spring for at etablere egne lavpris-enheder, der skal tage kampen op med de mest succesfulde af de rendyrkede lavprisflyselskaber.

Singapore Airlines offentliggjorde i sidste uge planer om at etablere et lavprisflyselskab. Det nye lavprisflyselskab skal efter planen operere wide-body fly på regionale og interkontinentale ruter.

Hermed følger Singapore Airlines efter succesrige Air Asia Xog nyetablerede Thai Tiger Airways, der begge viloperere på regionale ruter i Sydøstasien samt til Europa. Langruteselskabet Air Asia X haralleredelavprisflyvninger til London og Paris fra selskabets base i Kuala Lumpur. Et produkt der forventes udrullet til andre europæiske destinationer fra 2012 og fremad.

“Vi har konstateret, at lavprisflyselskaberne har stimuleret et nyt marked på de korte ruter i Asien, og vi forventer, at det også kan gøres på langruterne,”siger CEO i Singapore Airlines, Goh Choon Phong ifølge flere asiatiske medier.

Men det er ikke alle Asien-baserede selskaber, der umiddelbart vil forfølge denne strategi. Såledeshar det HongKong-baserede Cathay Pacific Airways i sidste uge meddelt, at lavprisflyvning ikke indgår i selskabets aktuelle planer. I stedet vil Cathay forsætte med at rabattere en større del af sæderne bagest i selskabets Boeing 777-300 fly for at konkurrere modAir Asia X og andreregionale lavprisflyselskaber i Asien.

Air Canada endnu engang på vej medlavpris

Det er ikke kun i Asien, at selskaberne ruster sig til langrute-revolutionen på lavprisflyruterne. Også i Nordamerika sker der noget på den front. Det er Air Canada, der ønsker at etablere en lavprisenhed for at tage konkurrencen op med konkurrerende WestJet og Air Transat.

Air Canada skruer i øjeblikket på en business plan, der skal munde ud i lancering af et lavprisflyselskab med ruter til Europa, Mexico og Caribien. Til lavprissatsningen skal Air Canada anvende henholdsvis 30 Airbus-fly og 20 Boeing-fly, der vil have en kapacitet på op i mod 213 sæder i en to-klasses konfiguration, henholdsvis Economy og Premium Economy.

Planerne om et nyt lavprisflyselskab har været forelagt Air Canada Pilots Association (ACPA), der er klar til at tage imod de 462 nye piloter, der vil blive ansat under en overenskomst, der er forskellig fra Air Canadas eksisterende ansættelsesvilkår for selskabetspiloter.

Air Canada ønsker at benytte den lille regionale Billy Bishop Toronto City Airport til lavprisflyvningerne. Det bliver således ikke Lester B. Pearson International Airport, som Air Canada benytter på ruten til København, og som er Star Alliance hub-lufthavn i Canada, der skal danne rammen om lavprisprojektet.

To gange tidligere har Air Canada forsøgt sig med lavpris, henholdsvis Tango og Zip. Fra 2001 til 2003 forsøgte man sig med “Tan and Go“, som kom til at hedde Tango Airlines – et lavprisflyselskab, der udførte flyvninger mellem de største byer i Canada, til Fort Lauderdale og Tampa i Florida samt til Mexico City.

Zip-projektet blev gennemført fra 2002 til 2004 med lavprisruter i det vestlige Canada samt flyvninger til Mexico City. Også dette selskab blev indstillet igen.