Norwegian - Airbus A320neo

Nye Norwegian-fly bliver forsinkede

Norwegian forventer, at selskabets første Airbus A320neo fly bliver forsinket med to til tre måneder, da Airbus har aktuelle udfordringer med motorerne fra Pratt & Whitney.

Norwegian må vente op til tre måneder længere med at modtage de første af i alt 100 nye Airbus A320neo. En samlet ordre som det norske lavprisflyselskab afgav i 2012 sammen med en bestilling på 122 nye fly fra Boeing Commercial Airplanes, der er selskabets sædvanlige flyleverandør.

Ifølge nyhedsbureauet Reuters er det aktuelle udfordringer med de nyudviklede Pratt & Whitney motorer, som Norwegians kommende fly skal drives af.

“Vi har nogle begyndervanskeligheder med A320neo, men vi arbejder sammen med Pratt & Whitney på at løse problemerne,” siger en talsmand fra Airbus til nyhedsbureauet. Talsmanden siger endvidere, at flyproducenten er i dialog med kunderne omkring problemet, og at man fra midten af 2016 forventer, at problemet er løst.

“Motorerne på de nye fly har brug for flere tests. Sådan er det ofte, når der bliver introduceret nye flymodeller,” siger Norwegians koncernchef Bjørn Kjos til Reuters.

Luftfartskilder vil vide, at Airbus i øjeblikket har parkeret flere end 20 nye A320neo-fly, der alle venter på at få monteret de nye motorer fra Pratt & Whitney. Det skulle angiveligt betyde, at flyproducentens cash-flow er kommet under pres som følge af, at man ikke kan levere allerede producerede fly.

Hong Kong-selskab skal have de første fly
Det bliver ikke i første omgang Norwegian, der kommer til at mærke den forsinkede levering. Norwegian har nemlige allerede udlejet de første 12 A320neo-fly til det Hong Kong-baserede flyselskab HK Express. Det sker gennem den norske luftfartskoncerns eget leasingselskab, der hedder Arctic Aviation Assets.

Ifølge planen skulle Norwegian modtage de første fire A320neo i 2016 og yderligere 12 i 2017. For nylig afslørede Norwegian-bossen at det norske lavprisflyselskab eventuelt selv ville benytte nogle af Airbus-flyene, hvilket ikke oprindeligt var planen.

“Vi overvejer at flyve med A320neo fra 2017 eller 2018 for at dække vores behov på de korte ruter,“ sagde Bjørn Kjos ved præsentationen af regnskabet for fjerde kvartal af 2015.

Relaterede artikler:

Norwegian overvejer selv at bruge A320neo

Norwegian udlejer 12 første A320neo-fly

SAS og Norwegians flytype ser dagens lys

Fire Airbus A320-fly til Norwegian

 

x

Læs Også

Hentede 4,8 milliarder kroner fra gebyrer

Norwegian fik i 2017 en indtægt på 4,8 milliarder norske kroner fra gebyrer og tillægsydelser, og målet er at nå op på 20 procent af omsætningen.

Mulig bombe under Norwegian-regnskab

Finanstilsynet i Norge er ikke enig i, at Norwegian kan opskrive værdien af aktierne i Bank Norwegian, og derfor kan regnskabet være næsten to milliarder norske kroner ringere.

Forsinkede A320neo-fly fra Norwegian-selskab

Problemer med flymotorer betyder, at de nye fly, som HK Express har leaset fra Norwegian-selskabet Arctic Aviation, bliver yderligere seks måneder forsinket.

Millliardunderskud hos Norwegian

Mens mange flyselskaber rapporterer om rekordoverskud i 2017, må Norwegian præsentere et driftsunderskud på to milliarder norske kroner.

Flere ruteflyvninger fra København til Cypern

Bortset fra et par uger i højsommeren har det været småt med direkte flyvninger fra Danmark til solbeskinnede Cypern.

Bjørn Kjos: Godt vi er ude af 2017

Norwegian vil torsdag præsentere årsresultatet for 2017, og analytikerne forventer et underskud på op imod 1,5 milliarder norske kroner før renter og skat.