Nye problemer for Norwegian lurer i horisonten

Endnu inden Norwegian har fået styr på sine Dreamliner-operationer begynder det at trække op til risiko for nye problemer. Denne gang ikke med materiel men med mennesker.

En ulykke kommer sjældent alene. Sådan lyder et pessimistisk gammelt ordsprog, som Norwegian risikerer at kunne skrive under på med stor fed sprittusch. For mens Norwegian stadig bakser med at få styr på driften af deres to nye Boeing 787 Dreamliner-fly, så begynder de mørke skyer at trække sammen over hovedet på selskabet på en helt anden front.

Efter længere tids våbenhvile begynder den norske fagforening Parat nemlig at rasle med sablerne forud for efterårets lønforhandlinger mellem Norwegian og selskabets norske piloter.

Parat er utilfredse med, at Norwegian angiveligt anvender udenlandske piloter på norske indenrigsflyvninger. Piloter der vel at mærke er ansat i et land som Spanien og ikke i Norge.

Parterne har tidligere indgået en aftale om netop brugen af udenlandsk arbejdskraft på norske flyvninger. Men den mener Parat, at Norwegian er ved at løbe fra.

– Vi vil ikke sidde rolig og se på at aftalen brydes, og vi vil bruge de virkemidler, som vi råder over for at sikre, at det ikke sker,” siger Parat’s formand Hans-Erik Skjæggerud til den norske avis Aftenposten.

Hos Norwegian ønsker man ikke at forhandle i medierne men vil hellere tage diskussionen med fagforeningen i forhandlingslokalerne, oplyser selskabet til Aftenposten.

Farefuld vækststrategi
Fra flere sider er Norwegian tidligere blevet beskyldt for at lade personale fra selskabets spanske baser flyve til København, Stockholm eller Oslo. Herfra flyver personalet rundt mellem destinationer i Skandinavien og Europa inden de vender tilbage til Spanien. På den måde arbejder personalet i skandinavisk luftrum, men er ansat på spanske overenskomstvilkår og ikke på de danske og norske overenskomster som SAS-personalet er ansat på. Det betyder store besparelser for Norwegian på lønkontoen.

I 2012 skulle Norwegians topchef og hovedaktionær, Bjørn Kjos, angiveligt have været tæt på at sælge sin andel af Norwegian og trække sig fra selskabet efter længere tids konfrontation med fagforeningerne over blandt andet Norwegians brug af ansættelser gennem vikarbureauer i Baltikum. Det fremgår af bogen ”Høyt spill” af den norske erhvervsjournalist Jakob Trumpy. Bogen beskriver tilblivelsen af Norwegian og selskabets succesfulde men ifølge bogen farefulde vækststrategi.

Bjørn Kjos har som modsvar til bogen annonceret, at han selv vil skrive den sande historie om sig selv og Norwegian i en anden bog.