Nye problemer for SAS’ langdistancefly

SAS måtte aflyse flyvninger mellem Oslo og New York, da der for femte gang denne sommer kom grus i langdistancemaskineriet.

Tirsdag aften gik en motor på et af SAS’ Airbus A330-langdistancefly i stykker, da flyet holdt i New Yorks Newark lufthavn og gjorde klar til at sætte kursen mod Oslo. Det betød at flyvningen til Oslo og en returflyvning onsdag måtte aflyses, mens SAS fik sendt de nødvendige reservedele frem.

Dermed kom der kun til at gå ni dage inden SAS igen fik knas i langdistancemaskineriet. Siden midten af juni har SAS’ flåde af 11 langdistancefly været hårdt plaget af uheld, som har betydet, at flere fly har måttet tages ud af produktion i kortere eller længere tid. Det har betydet mange aflysninger og forsinkelser midt i højsæsonen.

Problemerne startede i slutningen af juni, hvor et fly blev pillet ud af produktion i over en uge på grund af en brændstoflækage. Få dage efter skubbede en orkan et andet langdistancefly ind i en passagerbro i Chicago. Og netop da det fly var kommet på vingerne igen, stødte et andet fly ind i en passagerbro. Denne gang i Washington. For at minimere påvirkningerne på ruteprogrammet skaffede SAS en Boeing 777 til at agere vikarfly i tre dage. Og mens vikaren tog en tørn indtraf et nyt uheld på jorden i Chicago’s O’Hare lufthavn, da en bagagevogn kørte ind i et fly.

Efter reparation i Chicago blev flyet sendt direkte til et planlagt større check i Madrid og mandag den 23. juli var de resterende 10 fly skadesfrie og klar til at tage fat. Men kun ni dage efter var den altså gal igen.

Med en flåde på kun 11 langdistancefly og et meget stramt ruteprogram er SAS ekstra sårbare overfor uheld. Senest har SAS åbnet en ny rute til Shanghai uden at købe nye fly til ruten. Til april næste år åbner selskabet en ny rute fra København til San Francisco med seks ugentlige flyvninger, og sætter tre ekstra ugentlige afgange ind på ruten fra København til New York, der i dag flyves syv gange ugentligt. Det er dog ikke SAS’ plan at anskaffe nye langdistancefly til de nye flyvninger. Derfor kan det ikke udelukkes at andre ruter lukkes for at skaffe den nødvendige kapacitet.