Første A320neo i SAS-flåden blev præsenteret i en hangar i Stockholm. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Nye SAS-fly skal håndteres af irsk datterselskab

Ordren på 35 nye Airbus A320neo til en listepris på op imod 24 milliarder kroner er afgivet af SAS, mens et irsk datterselskab er den formelle køber.

Irland er kendt for at kunne tilbyde gunstige vilkår for luftfartssektoren, og derfor er der et stigende antal flyselskaber, der vælger at lade irske datterselskaber varetage administrationen af købte og leasede fly.

SAS er ingen undtagelse, og derfor kunne man også i pressemeddelelsen om bestilingen af 50 nye Airbus A320neo erfare, at transaktionen er gennemført af SAS sammen med det heleejede datterselskab Gorm Asset Management Ltd.

Gorm Asset Management Ltd. blev etableret den 14. november 2016 med adresse på Grand Canal Square i Dublin. Ifølge det irske virksomhedsregister er det Carl Erik Andrén og Per Olof Niklas Hårdänge, der står registreret som direktører i virksomheden.

Irsk datterselskab er aftalemodpart til Airbus
Det irske datterselskab varetager porteføljen af Airbus A320neo, hvoraf det første af 30 fly fra en ordre afgivet i sommeren 2011 blev leveret den 20. oktober 2016. Indtil videre har SAS fået leveret 17 fly af denne type, og de 12 er leveret til SAS-konsortiet i Skandinavien, mens de resterende fem har fået Scandinavian Airlines Ireland som operatør.

Ifølge Björn Tibell, der er chef for investor relations i SAS, er det Gorm Asset Management, der er aftalemodparten til Airbus i den nye milliardkontrakt, og Gorm Asset Management skal sidenhen allokere flyene til den enhed, som skal operere dem.

Indtil videre er de første 17 A320neo-fly leasede, og her er det Gorm Asset Management, der betaler leasingomkostningerne til de leasinggivere, der i dag ejer de A320neo, som SAS flyver med.

Lettere flyfinansiering
Ifølge SAS er selskabet hverken det første eller sidste, der benytter sig af muligheden for at håndtere administrationen af fly fra et irsk datterselskab. Det samme gør Norwegian gennem datterselskabet Arctic Aviation Assets, ligesom det efterhånden også er en praksis, der benyttes af andre flyselskaber.

Det er lettere at få flyene finansieret, når det er et irsk selskab, der står som ejer, hvilket er med til at forenkle de finansielle transaktioner, lyder det fra SAS om baggrunden for at lade Gorm Asset Management stå som formel køber af de nye fly.

 

Relaterede artikler:

SAS: Vi kan erstatte A320neo med A321LR

SAS bestiller 50 nye Airbus-fly

SAS flytter A320neo fra norsk til svensk register

SAS sætter første A320neo i drift