Nyt charterflyselskab skal hedde Snowbird

Inden længe opstår et nyt charterflyselskab i Norden på resterne af Air Finland. Selskabet kommer til at hedde Snowbird Airlines og vil benytte Airbus-fly.

For10 år siden forsøgteSAS at lancere et separat lavprisflyselskab under navnet Snowflake. Et antal Boeing 737-800 ogMD-82 fly blev allokeret til formålet, men alleredeåret efter måtte SASlukke aktiviteten og overføre Snowflake-produktet til Economy Class-sektionen hos SAS.

Nu ser et nyt nordisk flyselskab snart dagens lys med en navn, der klinger lidt somSAS-lavprisprojektet. Det eret finsk charterflyselskab, der vil få navnet Snowbird, der trænger sig på i et marked, hvorJet Time, SAS, Norwegian, Malmö Aviaion, TUIfly Nordic, Novair og Primera Air i forvejen er aktive.

Det er tidligere ledende medarbejdere i Air Finland, der krakkede ijuni måned sidste år,der nu forsøger sig med Snowbird-konceptet. I spidsen for Snowbird Airlines Oy er Marjo Aalto som CEO. Hun var tidligere Sales- and Production Manager hos Air Finland og har også en fortid i mange år hos Finnair som Manager Leisure Support.

Indtil videre har hun allieret sig med Seppo Rissanen, der bliver chefpilot i det nye selskab. En rolle han også havde i Air Finland.

“Vores hovedaktivitet vil være charteroperationer, hvilket vil sige,at vi vil flyve for rejsearrangører og efter deres ønsker. Vi kommer i første omgang til at flyve i i Europa,“ siger Marjo Aalto til den finske TV-station MTV3.

Vil beskæftige Airbus-fly
Snowbird Airlines er i øjeblikket i gang med at sikre sig det rette finansieringsgrundlag. Selskabet vil indleje Airbus-fly til flåden og man regner med at starte op med ét Airbus A320-fly, mens der er forventninger om i løbet af kort tid at kunne beskæftige tre fly af denne type. Selskabet vil være operationelt ved indgangen til sommeren 2013.

Forgængeren Air Finland fløj charteroperationer for eksterne rejsearrangører, men havde til sidst også en betydelig egenproduktion til Air Finland Holidays. En af de eksterne kunder var Thomas Cook Northern Europe og dermed også danske Spies.

Efter vintersæsonen 2010/11 bad Spies sine kunder vurderer kvaliteten af de flyselskaber, som havde fløjet for Spies i vintermånederne. Her kom Air Finland ind på en fjerdeplads lige efter Thomas Cook-koncernens egne luftfartsselskaber og langt foran Finnair, SAS og Norwegian.

Air Finland beskæftigedeudelukkende Boeing 757-fly,men de tidligere Air Finland-medarbejdere der ansættes i Snowbird skal fremover vænne sig til at arbejde med et produkt fra den europæiske Airbus-konkurrent.