Nyt dansk flyselskab i støbeskeen

Med Aarhus Lufthavn som base og en kapitalfond i ryggen vil en gruppe iværksættere og piloter etablere et nyt dansk luftfartsselskab, der skal operere CRJ-fly og store Boeing 757’ere.

Danmark kan gå hen og få et nyt stort luftfartsselskab inden for ganske få måneder. En gruppe iværksættere og piloter planlægger således at etablere selskabet Northern Star Aviation.

I første omgang vil selskabet ind på markedet for rutetaxaflyvning, ad hoc charter og ambulanceflyvning med tre 50-personers CRJ-fly.

”Vores tidshorisont lige nu er at gå i luften om tre måneder. Vi har kig på tre konkrete CRJ-fly og der er en akut efterspørgsel efter fly i den størrelse. Vi har allerede aftaler om at kunne holde det første fly beskæftiget,” forklarer Jens Blauenschild, der er en af mændene bag projektet, til CHECK-IN.dk.

Han peger på, at Airbus A319-fly og Boeing 737’ere med plads til 120 passagerer ofte er for store til nogle gruppper.

350 mio. kroner
Lige nu ligger bolden hos den engelske kapitalfond, som skal skyde 350 mio. kroner ind i projektet, hvis det skal få luft under vingerne.

Hvis finansieringen falder på plads og CRJ-operationen bliver en succes, så planlægger Northern Star Aviation inden for et år at udvide forretningen med tre Boeing 757-fly. Flyene skal i første omgang bruges til fragtflyvninger, men kan laves om til at medtage en kombination af fragt og passagerer.

Og Jens Blauenschild forsikrer, at der nok skal være et marked for den slags.

”Der er en meget stor efterspørgsel efter fragtfly i denne størrelse. Vi er således i fremskredne drøftelser med DHL om at basere Boeing 757-fly i Leipzig,” forklarer Jens Blauenschild.

Tror på Aarhus
Også når det kommer til Boeing 757-flyene har Northern Star Aviation kig på konkrete fly. Kapitalfonden har sat uafhængige eksperter til at vurdere flyenes tilstand.

I første omgang er det planen at operere på det Aalborg-baserede taxaflyselskab North Flyings ”Air Operators Certificate” (AOC), der er en slags bevilling til at drive luftfartsselskab. Selskabets base skal dog ikke også være Aalborg Lufthavn. Det skal til gengæld Aarhus Lufthavn.

”Vi tror meget på Aarhus Lufthavn – modsat mange andre. Vi ser det som en up-coming lufthavn med en meget energisk lufthavnsdirektør, der tror på projektet,” siger Jens Blauenschild, der håber på sigt at kunne etablere en egentlig hangar i lufthavnen.