Nyt design til United og Continental

Det bliver verdens største luftfartsselskab målt på antal passagerkilometer, og nu har United og Continental løftet sløret for den fremtidige designlinje. Fusionen af de to amerikanske flyselskaber ventes at træde i kraft med udgangen af 2010.

Tilbage i maj 2010 blev en gigantfusion i luftfartsbranchen annonceret da det nye holdingselskab United Continental Holdings Inc. blevpræsenteret som fremtidigt moderselskab for Continental Airlines og United Airlines.

Holdingselskabet videreførte altså begge navne, men selve navnet på luftfartsselskabet vil alene være United. Og hvad gør man så når fusionen netop skulle være “A merger of equals“?

For at sikre at fusionen bliver mellem ligeværdige partnere har man skabt en ny designlinje for flyene, der kombinerer de to selskaber.

Offentliggørelsen fandt sted i denne uge, og selve navnet på flyene vil være “United“ skrevet med versaler.

Til gengæld vilbemalingen af flyene og halevingen prydes af Continentals farver og logo med den velkendte globus i blå-guld-hvid.

“Begge luftfartsselskabers varemærkerhar opnået stærk genkendelighed i en af verdens mest synlige og konkurrenceintense brancher. Den nye visuelle identitet bygger på den betydelige værdi i begge selskabets varemærker og udvider det fusionerede selskabs fremtidige image,“ hedder det i en officiel begrundelse fra selskabet.

Med samlet 144 millioner passagerer og 370 destinationer i 59 lande og 10 globale hubs er det nye selskab blandt verdens allerstørste. Måltpå passagerkilometer er selskabet faktisk det største.Kun Delta Airlines kan for alvor konkurrere på størrelsen.

Fusionen af de to selskaber vurderes som oplagt da United og Continental komplementerer hinanden særdeles godt med meget få overlap i den nordamerikanske indenrigstrafik og slet ingen på de interkontinentale ruter.

Der bliver heller ikke noget problem med valg af tilhørsforhold til en af de tre store alliancer, idet begge selskaber i forvejen er medlemmer af Star Alliance. United Airlines var en af grundlæggerne af Star Alliance.

Ændringerne i logo og design ventes at ske ved udgangen af 2010, hvor fusionen skal træde i kraft. Continentals nuværende koncernchef, Jeff Smisek ventes at blive ny topchef i det fusionerede selskab.

Ureviderede tal viser, at det fusionerede selskab i 2009 ville have haft en omsætning på knap 170 milliarder kroner. Fusionen ventes at skabe synergieffekter og besparelser på knap 7 milliarder danske kroner fra 2013.

——-
Foto: Sådan fusionerer man to varemærker og designlinjer. United er det fortsættende navn, mens halevingen bærer Continentals logo og farver. (Foto fraUnitedContinentalMerger.com.)