SAS-fly i Aarhus Lufthavn.

Nyt lavpunkt i Aarhus Lufthavn

Aarhus Lufthavn er kommet katastrofalt fra start i 2017. Passagertallet i de første to måneder er det laveste i mange år.

Selvom optimismen er vendt tilbage i Aarhus Lufthavn, kan det ikke umiddelbart aflæses i lufthavnens passagertal. Med samlet 50.000 passagerer i årets to første måneder er Aarhus Lufthavn kommet dårligere fra start end i 2015, der var det hidtidige lavpunkt i lufthavnens nyere historie.

I 2015 var der sammenlagt 51.003 rejsende i januar og februar, men i år er tallet næsten 1.000 passagerer lavere. Til sammenligning var der i rekordåret 2008 hele 80.347 passagerer i de to første måneder af året. Dermed er hver tredje passagerer i løbet af 10 år forsvundet fra lufthavnen i de to vintermåneder.

Passagerudvikling i Aarhus Lufthavn 2006-2017 (Januar/Februar)

2017 2016 2015 2014 2013 2012
JAN 26.032 27.289 25.320 26.825 29.159 34.264
FEB 24.106 28.304 25.683 27.214 28.852 34.227
I ALT 50.138 55.593 51.003 54.039 58.011 68.491
2011 2010 2009 2008 2007 2006
JAN 37.996 34.904 35.217 39.107 39.494 32.828
FEB 36.210 35.417 34.844 41.240 36.970 38.153
I ALT 74.206 70.321 70.061 80.347 76.464 70.981

 

Der var især indenrigstrafikken, der haltede bagefter i februar måned, hvor der var 1.790 færre passagerer i indenrigsflyene, hvilket svarer til en tilbagegang på 12,2 procent.

“Det er i høj grad udtryk for den situation, som SAS har været i på grund af ændringer i forholdene omkring underleverandør på de regionale ruter. Der har været fjernet en afgang i tidtabellen i det meste af februar, men jeg vil indrømme, at SAS-nedgangen kommer lidt bag på mig,” siger administrerende direktør Peter Høgsberg fra Aarhus Lufthavn til CHECK-IN.dk.

Håber på status quo
Men det er ikke de manglende indenrigspassagerer, der udelukkende er skyld i årets svage start i Aarhus Lufthavn. SAS lukkede i slutningen af 2016 selskabets rute mellem Aarhus og Stockholm, og selvom der i løbet af 2017 kommer nye ruter med Czech Airlines til Prag og Ryanair til Gdansk, er det måske ikke nok til at opveje tilbagegangen som følge af den pludselige SAS-exit fra Stockholm-ruten.

“Lukningen af SAS-ruten til Stockholm kom på et uheldigt tidspunkt. Jeg har en tro på, at vi kommer til at hive det hjem og på hele året holder status quo i forhold til 2016. Hvis vi bare har lidt held i sprøjten, kan vi måske nå lidt mere end sidste år,” forklarer lufthavnsdirektøren, der stadig har optimismen i behold.

I 2016 rejste omkring 383.ooo til og fra Aarhus Lufthavn, mens man var helt nede på 365.000 i 2015, der var det hidtil dårligste år i lufthavnen i dette århundrede.

 

Relaterede artikler:

Aarhus Lufthavn håber på Norwegian

Nyt charterferiemål fra Aarhus Lufthavn

Ryanair åbner ny rute fra Aarhus Lufthavn

Aarhus Lufthavn: Havde håbet på mere

Aarhus får ny rute til Prag

 

x

Læs Også

Effektiv service fra hittegodskontoret i CPH

ANMELDELSE: Kundeservice-afdelingen i Københavns Lufthavn leverer en rigtig god service, viser redaktørens ufrivillige test af afdelingen for glemte sager.

Atlantic-direktør: Vi lever og dør for Færøerne

Administrerende direktør Jóhanna á Bergi fra Atlantic Airways er klar til at imødegå konkurrencen fra SAS, som har ramt selskabets bundlinje hårdt.

Næsten 100 vil være chef i Esbjerg Lufthavn

Interessen for at blive chef for Danmarks syvende største lufthavn er enorm.

Mange vil være færøsk lufthavnschef

68 personer fra ind- og udland har lagt billet ind på jobbet som chef for Færøernes eneste lufthavn.

Bremen-eventyr kostede Sun-Air syv millioner

For 40. år i træk er Sun-Air kommet ud med et overskud, der dog ikke er så prangende som tidligere. Det skyldes blandt et stort tab på satsningen i Bremen.

SAS vil have flere gebyrindtægter

SAS vil teste betalingsvilligheden for forhåndsreservering af flere sæder på interkontinentale flyvninger. To ruter er valgt ud til den særlige test.