Nyt loyalitetsprogram fra British Airways og Iberia

Avios er navnet på et nyt loyalitetsprogram, der lanceres den 16. november 2011. Avios skal erstatte de velkendte programmer Airlmiles, British Airways Executive Club og Iberia Plus.

Samarbejdet mellem British Airways og spanske Iberia gennem det fælles holdingselskab International Airlines Group (IAG) får nu også konsekvenser for de to selskabers bonus- og loyalitetsprogrammer.

Med virkning fra den 16. november afløses det britiske Airmiles system samt British Airways Executive Club og Iberia Plus af et nyt loyalitetsprogram kaldet Avios.

Det er selskabet Mileage Club, der i dag driver de respektive programmer, der har ønsket at skabe en ny fælles globalenhed, der skal kunne give ensartede fordele for medlemmerne af de nuværende tre programmer.

Navnet Avios er ikke en forkortelse eller har nogen egentlig betydning isoleret set. Avios blev valgt, fordi det er let at udtale, er internationalt og har indbygget dele af ord, der har relationer til luftfart og rejser.

Et at elementerne i Avios er en revision af det zone-system, der afgør, hvor mange point, der skal anvendes til en flybillet. I dag er der 7 zoner indenfor Europa, men dette udvides til 9 zoner i Avios-programmet. Nogle destinationer, der i dag er i zone 2 flyttes over til den billigere zone 1, blandt andet Prag, Nice og Milano.

Medlemmer af Avios-programmet vil også fortsat kunne gøre brug af optjente point til rejser hos Kuoni, overnatninger på Hilton-kædens hoteller samt billetter til Eurostar.

Der er i dag omkring 5,5 millioner aktive medlemmer af Airmiles, British Airways Executive Club og Iberia Plus. De føres alle over i Avios efter et individuelt omregningssystem.

Til sammenligning har SAS EuroBonus omkring 2,7 millioner aktive medlemmer i et loyalitetsprogram, der flere gange har været præmieret.