Nyt selskab på Helsinki-Tokyo ruten

Finnair får hjælp til at styrke selskabets trafik til det japanske marked. Ikke alene flyver Finnair dagligt fra Helsinki til Tokyo, men fra 2013 etablerer oneworld-partneren Japan Airlines sig også på ruten med fire ugentlige afgange. Ruten bliver den første til Norden med Boeing 787 Dreamliner.

Onsdag annonerede det japanske luftfartsselskab JAL Group en ordre på yderligere tyve Boeing 787-9 fly, der skal indsættes på mellem- og langdistancerueterne fra 2015.

De tyve fly var en kombination af 10 nye bestillinger samt en konvertering af 10 af de 35 ordrer man har på det nye Boeing 787-8 fly.

Dermed har JAL en samlet ordre af Boeings Dreamliner-fly på 25 Boeing 787-8 fly samt 20 Boeing 787-9 med option på yderligere 20 fly.

Og samme dag kom så yderligere en pressemeddelse, hvoraf det fremgik at nogle af flyene indsættes på to nye ruter fra Tokyo.

Fra Tokyo til Helsinki

En af de to nye ruter går til Helsinki, som etableres i marts med fire ugentlige frekvenser.

Ruten skal flyves med det japanske selskabs nye Boeing 787-8 Dreamliner fly, som Japan Airlines for første gang indsætter i kommerciel drift den 22. april i år på ruten mellem Tokyo og Boston.

I forvejen har Finnair og Japan Airlines codeshare-samarbejde omkring fire ruter opereret af Japan Airlines tilHaneda, Fukuoka, Sapporo og Okinawa i Japan. Samtidig harJapan Airlines egne flight-numre for alleFinnair-flyvninger mellemHelsinki og Japan i form af Tokyo, Osaka og Nagoya.

Meddelelsen om den nye rute fra Asien hilsen velkommen af oneworld-partneren Finnair, der længe har satset på at gøre Asien til sit hjemmemarked. De nye ruter skal så vidt muligt tilpasses, så passagererne let kan komme videre ud i Europa med Finnair.

Rejsende fra det nordlige Tyskland (Hamborg og Berlin) vælger i dag mellem SAS fra København og Finnair fra Helsinki, når rejsen går til den japanske hovedstad. Fremover bliver der en tredje mulighed med JAL-afgange på yderligerefire ugedage, hvilket såledesvil bliveet konkurrencemæssigt indspil i trafikken mellem Nordeuropa og Japan.

“Vi byder JAL varmt velkommen til Finland. Vi glæder os til at udbygge vores velfungerende samarbejde og til yderligere at styrke vores position i Asien,“ siger Finnairs koncernchef Mika Vehviläinen.

Midt i rekonstruktion

Japan Airlines gik i betalingsstandsning i januar 2010 og indledte siden en gigantisk rekonstruktionsplan med tusindvis af fyringer og frasalg af aktiviteter for at nedbringe gælden. Planen var at nedbringe selskabets omkostninger med næsten 17 milliarder danske kroner.

Konverteringen af ordren fra 787-8 til 787-9 skal også ses i dette lys, idet der er omkring 50 ekstra sæder i787-9 flyet, hvorved de gennemsnitlige omkostninger vil kunne nedbringes.

Målet er et driftsoverskud på godt 10 milliarder danske kroner i regnskabsåret 2013.

Japan Airlines har hovedsæde i Tokyo og hub på 4 store lufthavne i landet. Selskabet blev oprindeligt stiftet 1. august 1951 og blev siden overtaget af den japanske stat indtil man i 1987 blev privatiseret. Selskabet er medlem af flyalliancen Oneworld.