FFEL Air Airbus A330-200 (Foto: FEEL Air/PR)

Nyt skandinavisk lavprisflyselskab til Bangkok og New York

FEEL Air er navnet på et nyt skandinavisk lavprisflyselskab, der vil flyve fra Oslo og Stockholm til Bangkok og New York.

Det nye lavprisflyselskab FEEL Air er ved at afslutte en emission på 240 mio. kroner, der skabe grundlaget for interkontinentale lavprisflyvninger fra Skandinavien. Bag selskabet står Kai Holmberg, der er tidligere koncerndirektør i den norske rejsebureaukæde VIA Travel Group samt tidligere luftfartsdirektør Otto Lagarhus, der også har en erfaring som produktionsdirektør i SAS.

FEEL Air har fritidsrejsende som sin primære målgruppe, og de første ruter går efter planen til New York og Bangkok i foråret 2010. Selskabet ønsker at distribuere flybilletter gennem internettet, et call-center samt rejsebureauerne.

Konceptet bliver lavpris. Der betales en grundpris for flyrejsen, mens passagererne derefter skal betale ekstra for bagage, fortæring samt eventuelt underholdning ombord. Men det nye lavprisflyselskab vil ikke benytte lavprislufthavne. De første fly vil lette fra Arlanda-lufthavnen ved Stockholm og Gardermoen-lufthavnen ved Oslo.

I første omgang vil FEEL Air lease to Airbus A330-200 fly, der skal være i luften 16,7 timer i døgnet. Det betyder, at selskabet vil operere med en “flydende“ tidtabel, hvilket er en af årsagerne til, at selskabet kan udbyde flypriser til halv pris. Det må her antages, at “flydende tidtabel“ betyder, at selskabet har forskellige afgangstidspunkter afhængig af rejsedage.

Der er endnu ingen informationer om det aktuelle prisniveau. Fra Oslo skal selskabet konkurrere med Continental til New York, mens selskabet både får SAS og Continental som konkurrenter fra Stockholm. På ruterne til Bangkok vil det være Thai Airways, der er hovedkonkurrenten, idet kun SAS opererer til Bangkok fra København.

Hvorvidt FEEL Air får succes med satsningen er svært at bedømme. Det interkontinentale luftfartsmarked er stærkt konkurrencepræget og kræver ofte et mix af forretnings- og fritidsrejsende for at sikre tilfredsstillende belægning året rundt.

Samtidig er priskonkurrencen meget intensiv. I sidste uge havde Lufthansa eksempelvis et tilbud på 2.999 kr. for en returbillet fra København til New York. Vel at mærke en totalpris uden tillæg.

De raske nordmænd bag FEEL Air skal derfor være meget skarpe for at kunne klare sig i konkurrencen. Men alligevel forventer selskabet at få en positiv drift allerede i 2011. Stifterne bag FEEL Air læner sig op ad en vækstprognose fra IATA, der angiveligt skulle være på 4,9 procent årligt for luftfartsbranchen.

Men indtil videre er FEEL AIR blot et projekt.Hvis og når det første fly letter engang i 2010, vil der være en tydeligere indikation af, om der er et marked for interkontinental lavprisflyvning fra Skandinavien.