Nyt Star-medlem vil opfylde stort CPH-ønske

Star Alliancens nyeste medlem, Air India, offentliggjorde ved den officielle optagelse, at selskabet vil udvide sit rutenet. I den forbindelse blev København nævnt som en potentiel ny destination.

Med Air India indenfor i varmen hos Star Alliance åbner mulighederne sig for det indiske flyselskab. Selskabet har fået 26 samarbejdspartnere, der giver selskabets rejsende langt flere muligheder for at komme rundt i verden. Ligeledes har de eksisterende Star Alliance-medlemmer fået bedre adgang til det indiske marked.

Air India vil nemlig styrke hjemmemarkedet med flere nye indenrigsruter. Samtidig har selskabet også set på en række nye udenrigsdestinationer, hvor af bestyrelsesformand, Rohit Nandan, nævnte Spanien, Holland og Danmark, skriver den indiske erhvervsavis Mint.

Ruterne, der arbejdes på, er onestop ruter fra Delhi til Madrid-Barcelona og Amsterdam-København. Rohit Nandan fortalte, at Air India på nuværende tidspunkt undersøger potentialerne i disse ruter.

CPH-rute vigtig for SAS
I Københavns Lufthavn har man ikke lagt skjul på, at en rute til Indien står meget højt på ønskelisten. SAS har ad flere omgange fløjet på ruten til Delhi – senest i 2009 – men på nuværende tidspunkt står ruten ubetjent.

”Det er ikke nogen hemmelighed, at Danmark og Københavns Lufthavn er meget interesseret i at få en rute til Indien. Det er et stort marked, og vi er i kontakt med alle relevante flyselskaber, men der er ikke noget på plads endnu,” siger Lars Lemche, senior kommunikationsrådgiver hos Københavns Lufthavn, til CHECK-IN.dk.

Det er udbredt, at nye alliance-medlemmer vælger at åbne ruter til de øvrige medlemmers hubs, fortæller Mark Schwab, CEO i Star Alliance. Imidlertid er det blandt de potentielle nye Air India-destinationer kun København, som er hub for et Star Alliance-medlem nemlig SAS. Madrid og Amsterdam er derimod hjemstavn for henholdsvis oneworld og SkyTeam-selskaberne Iberia og KLM.

En rute til København vil således kunne få væsentlig betydning for ikke alene Københavns Lufthavn men også SAS, der både vil kunne feede til og modtage feed fra Indien-ruten.

Det er langt fra første gang, at en Indien-rute er under opsejling. I 2013 påtænkte Jet Airways en rute til København i forbindelse med en stor europæisk ekspansion. Denne blev imidlertid aldrig en realitet. En forklaring herpå kan være den diplomatiske strid, der siden 2011 har hersket mellem Danmark og Indien over våbensmugleren Niels Holck, som inderne meget gerne ser udleveret fra Danmark til retsforfølgelse i Indien.

Manglen på en rute har besværliggjort danske virksomheders ageren i Indien.

Billede: Air India blev fuldgyldigt medlem af Star Alliance fredag den 11. juni.