En Boeing 777-300ER fra Thai Airways. Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo

Nyt underskud fra Thai Airways

Thai Airways havde et nettotab på 2,4 milliarder kroner i 2018, hvilket er et markant større underskud end i 2017. Årsagen er især øgede brændstofudgifter.

Det er langt fra prangende resultater, Thai Airways præsenterer i disse år.

Det thailandske flyselskab har netop fremlagt driftsresultatet for 2018, og her fremgår endnu et stort underskud. Selskabet havde et nettounderskud på 11,6 milliarder thailndske baht, hvilket svarer til 2,4 milliarder kroner. I 2017 landede Thai Airways et underskud på 2,1 milliarder thailandske baht – eller 434 millioner kroner. Det skriver Air Transport World.

De blodrøde tal er en realitet, selv om Thai Airways havde en omsætningsfremgang på 3,2 procent til 200 milliarder thailandske baht (41,3 milliarder kroner, red.). De samlede driftsomkostninger steg dog med 10,3 procent som følge af primært stigende brændstofpriser. Selskabets brændstofudgifter steg med 19,7 procent, mens øvrige udgifter steg med 7,3 procent – blandt andet på grund af flyvedligehold og revisionsomkostninger.

Problemer med motorer
I 2018 oplevede thai Airways driftsforstyrrelser på grund af problemer med selskabets Rolls-Royce Trent 1000-motorer, der sidder på Boeing 787 Dreamliner-fly, og Trent 900-motorer, der er på Airbus A380-flyene. Selskabet fandt flere motorrevner, og i de sidste måneder af sidste år blev der foretaget udskiftninger af motorerne. Det betød forsinkelser og ændringer i antal afgange, hvilket resulterede i højere omkostninger og tab i indtægter.

Thai Airways, der er medlem af Star Alliance, transporterede 24,3 millioner passagerer i 2018, hvilket var en nedgang på én procent sammenlignet med 2017. Antallet af udbudte sædekilometer steg med 2,9 procent, og flyselskabet tog imod fem nye Airbus A350-900 og sendte to Boeing 737-400 på pension. Selskabets belægning sidste år endte på 77,6 procent mod 79,2 procent i 2017.

Hård konkurrence fra thailandske indenrigsoperatører som lavprisflyselskaberne Nok Air, Thai AirAsia og Thai Vietjet presser Thai Airways på det hjemlige marked.

Thai Airways vil forny flåden
I september sidste år udnævnte det delvist statsejede Thai Airways en ny koncernchef ved navn Sumeth Damrongchaitham. Han har angiveligt – ifølge Air Transport World – udtalt, at flyselskabet ønsker at investere i op til 38 nye fly for at reducere vedligeholdelses- og brændstofomkostninger. Thai Airways’ eventuelle køb af nye fly skal først godkendes af det thailandske kabinet.

Den thailandske transportminister Arkhom Termpittayapaisith blev dog sidste år citeret for at sige, at Thai Airways kun påtænker at købe 13 nye langdistancefly og 10 nye mellemdistancefly til det regionale datterselskab Thai Smile. Den samlede flyordre skulle ligge på cirka 19 milliarder kroner og være en del af selskabets femårsplan for 2018 til 2023. Nyhedsbureauet Reuters skrev, at nye flykøb kunne være Boeing 787 Dreamliner, Airbus A350 og Airbus A330neo.

Thai Airways råder i øjeblikket over 81 fly – alle langdistancefly – fordelt på Airbus A330-300, A350-900, A380-800, Boeing 747-400, Boeing 777-200 og -300, Boeing 777-200 og -300ER samt både Boeing 787-8 og 787-9 Dreamliner. Flyselskabet har 85 destinationer – herunder til København, hvor der opereres dagligt i vintertrafikprogrammet med en Boeing 777-300ER. Om sommeren er der to ekstra ugentlige afgange. Fra december til marts har selskabet desuden to ugentlige afgange fra København til Phuket.

 

Relaterede artikler:

Asiatiske flyselskaber flyver i rødt

Thai Airways: 30 nye fly på fem år

Thai Airways ude af økonomisk turbulens

Milliardunderskud i Thai Airways

Fin tur med Thai til Phuket