Øget amerikansk interesse for Island

Delta Airlines øger i sommeren 2013 antallet af flyvninger mellem New Yorks John F. Kennedy lufthavn og Islands Keflavik lufthavn fra fem til syv ugentlige.

Islands uspolerede og barske natur bliver stadig mere populær blandt turister verden over. Samtidig er antallet af flyvninger mellem Island og USA’s østkyst skrumpet ind efter at Iceland Express opgav sine flyvninger fra vulkanøen til USA og nu kun fokuserer på at servicere det europæiske marked.

Det tager Skyteam-medlemmet Delta Airlines konsekvensen af og øger sin tilstedeværelse på ruten fra New Yorks John F. Kennedy lufthavn til Reykjaviks internationale Keflavik lufthavn. I sommeren 2013 vil Delta Airlines således betjene ruten hver dag med en Boeing 757. I denne sommer har selskabet kun fem ugentlige flyvninger. Det samme var tilfældet i sommeren 2011.

Islandsk luftbro
Lokale Icelandair flyver i forvejen to gange dagligt mellem den islandske hovedstad og ”The big apples” præsident-lufthavn som en del af selskabets ”luftbro” mellem Europa og USA. Med en nøje planlagt tidsplan bruger Icelandair Islands placering midt mellem USA og Europa til en form for super gateway. I løbet af ganske få timer om morgenen og om eftermiddagen/aftenen lander fly fra både Europa og USA.

Det giver passagererne mulighed for hurtig transfer og one-stop forbindelser mellem en lang række europæiske destinationer og omkring 10 nordamerikanske destinationer, som det ellers ville kræve en tur omkring London, Frankfurt, Amsterdam eller Paris for at nå. Således kan man fra København nå til både den tidligere SAS-destination Seattle og byer som Minneapolis, Boston og Denver med et kort stop på Island. Destinationer som der i dag ikke er direkte flyvninger til fra København.

Som et led i en restrukturering valgte det islandske lavprisselskab Iceland Express tidligere i år at sløjfe sine flyvninger mellem USA og Island og alene fokusere på trafikken til Europa. Iceland Express kørte ellers en kopi af Icelandairs koncept. Dermed er Delta Airlines og Icelandair i dag alene om at betjene USA fra Island, mens en lang række selskaber som airberlin, Germanwings, SAS og lokale WOW air udfordrer Icelandair og Iceland Express på en eller flere europæiske destinationer.