Økonomi spænder ben for automatisk paskontrol

Teknologien findes og virker. Men uenighed om hvem der skal betale regningen sætter indtil videre en stopper for etablering af automatisk paskontrol i Københavns Lufthavn.

Rigtig mange danskere og andre EU-borgere behøver egentlig ikke stå i kø til at få kontrolleret deres pas af en levende politimand, når de rejser ind eller ud af EU. De er nemlig udstyret med de såkaldte e-pas, der blandt andet kan bruges i særlige selvbetjeningsautomater – kaldet automated passport control. For at kunne springe køerne over og gøre det selv, kræver det dog, at automaterne er der.

Det er de blandt andet flere steder i Londons Heathrow-lufthavn og i 22 store amerikanske og canadiske lufthavne.

Jævnt dansk
I Københavns Lufthavn må passagererne dog stadig spejde langt efter at kunne gøre det selv. Her kan man selv checke ind og aflevere sin bagage, ligesom man selv skal scanne sit boardingkort før sikkerhedskontrollen. Seneste skud på stammen er forsøg med self-boarding, hvor passagererne selv scanner deres boardingkort inden en automat lukker dem ombord på flyet.

Men når det kommer til paskontrol, så er der indtil videre ingen vej uden om de til tider lange køer.

“Vi gør os en del tanker om automated passport control, og vi er i en dialog med Københavns Lufthavn om fremadrettet at benytte teknologien. Men de finansieringsmæssige aspekter står i vejen,“ forklarer politidirektør Thorkild Fogde fra Københavns Politi.

På jævnt dansk betyder det, at politiet og lufthavnen er uenige om hvordan regningen skal fordeles, hvis der eksempelvis skal indføres automatisk paskontrol til og fra lufthavnens finger C, hvor langdistanceflyene afgår fra.

Politidirektøren anslår, at det vil koste et to-cifret millionbeløb.

“Automatisk paskontrol kan ikke betale sig selv hjem, og derfor er vi nødt til at finde nogle ressourcer før det kan lade sig gøre,“ forklarer Thorkild Fogde.

Opretholde grundbemanding
Selv om det hedder automatisk kontrol, så regner politidirektøren ikke med at høste de helt store besparelser på mandskabskontoen ved at automatisere dele af kontrollen.

“Automatisk paskontrol vil give en effekt i myldretiden for eksempel omkring middagstid. Men vi har stadig behov for at opretholde en grundbemanding. Desuden vil eksempelvis fire automatiske kontroller stadig kræve to betjente til at overvåge dem,“ siger Thorkild Fogde.

Han peger desuden på, at paskontrollen ved Finger C kun er en ud af i alt syv kontrolposter i Københavns Lufthavn, som politiet bemander.

“Hvis vi hælder penge i et kontrolanlæg ved Finger C, så betyder det mindre kontrol andre steder,“ understreger Thorkild Fogde.

Mere myldretid
I stedet for at indføre automatisk paskontrol her og nu, så mener Thorkild Fogde, at det giver mere mening at se på de mere langsigtede perspektiver.

“Fra politiets side ser vi mere en ressourcemæssig fordel på sigt, når Københavns Lufthavn udvides fra 25 millioner til 40 mio. passagerer, som formentlig vil give flere og længere myldretidsperioder,“ siger Thorkild Fogde.

Automatisk paskontrol i brug i New Yorks John F. Kennedy-lufthavn.