Østrigsk flyselskab i krise

Hvis østrigske InterSky ikke er blevet solgt eller polstret økonomisk, så vil det mandag miste sin driftstilladelse. InterSky’s søsterselskab er kommende SAS-leverandør.

Mandag i næste uge skal det østrigske flyselskab InterSky være solgt til en velhavende ny ejer eller på anden måde have polstret sig økonomisk, hvis det skal beholde sin driftstilladelse. Det er kravet fra de østrigske luftfartsmyndigheder.

For at kunne opretholde en driftstilladelse – et såkaldt Air Operators Certificate (AOC) – skal et flyselskab have en vis økonomisk polstring. Sådan er reglerne i Østrig, Danmark og mange andre lande verden over.

Økonomisk turbulens og fortsat underskud i InterSky har fået de østrigske myndigheder på banen med truslen om at inddrage driftstilladelsen.

Friske penge
InterSky er ejet af den tyske luftfartskoncern Intro Aviation, der i september annoncerede, at de forventede, at InterSky blev solgt i slutningen af september eller starten af oktober til en tysk køber for 5 millioner euro. En ny ejer ville så kunne skyde friske penge ind i selskabet. Men det er endnu ikke blevet til noget. Og derfor stiller myndighederne nu InterSky stolen for døren.

InterSky har sin primære base i Friedrichshafen i Tyskland og flyver en række ruter i Centraleuropa med tre 50-sæders Dash 8 Q300-fly og to 70-sæders ATR72-600 fly. Ifølge østrigske medier, så fortryder InterSky indkøbet i 2013 af de to ATR72-600 fly, der har vist sig at være for store til selskabets rutenetværk.

Videresolgte til airberlin
Intro Aviation har specialiseret sig i at få kriseramte europæiske regionalflyselskaber på ret kurs igen. Selskabet ejer foruden InterSky også VLM Airlines og irske City Jet. Sidstnævnte skal fra marts næste år operere otte CRJ900-fly for SAS på en wet lease-kontrakt.

Intro Aviation har tidligere leget med tanken om at fusionere de tre selskaber eller i hvert fald lade dem samarbejde tættere.

I 2003 var British Airways klar til at lukke datterselskabet Deutsche BA. I stedet overtog IntroAviation 100 procent af aktiekapitalen og gennemførte en turnaround med relancering under navnet flydba.com. En nogenlunde tilsvarende manøvre blev lavet med LTU Group, som den tyske virksomhed erhvervede i 2006 og året efter videresolgte til airberlin.