Flyankomst i Vagar Lufthavn. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Officielt: Vagar Lufthavn er nu fjerdestørst

Med trafiktallene fra august måned kunne Vagar Lufthavn på Færøerne år til dato skubbe Aarhus Lufthavn væk fra pladsen som fjerdestørste lufthavn i Rigsfællesskabet.

På Færøerne bor der 50.000 mennesker, mens Aarhus-regionen er hjemsted for en befolkning på omkring 300.000, hvilket er seks gange så mange som på de 18 øer af vulkansk oprindelse i Nordatlanten.

Alligevel er der lykkedes Vagar Lufthavn i årets otte første måneder af 2017 at tiltrække 242.162 passagerer til øens eneste lufthavn, mens der til sammenligning er rejst 236.046 passagerer igennem Aarhus Lufthavn. Dermed var der en samlet passagervækst i den færøske lufthavn på 16,1 procent, mens den østjyske lufthavn er gået 5,7 procent tilbage. Det er færingerne da heller ikke sen til at udnytte i en pressemeddelelse med  overskriften: “Vagar Lufthavn er nu større end Aarhus Lufthavn.”

“Siden baneforlængelsen fra 1.250 meter til 1.799 meter i 2012, samt andre investeringer i lufthavnen, og godt arbejde fra Visit Faroe Faroe Islands og den færøske turisme-industri, er antallet af rejsende igennem Vagar Lufthavn gradvis vokset de senere år. Konkurrence på ruten imellem Færøerne og København, har yderligere forstærket væksten, og resultatet af det hele ser vi nu,” siger Jákup Sverri Kass, der er direktør for Vagar Lufthavn.

Mest underservicerede lufthavn i Skandinavien
Vagar Lufthavn har blandt andet formået at få SAS til at etablere en rute fra København til Færøerne – i konkurrence med Atlantic Airways –  og den færøske opskrift vil man tilsyneladende også kopiere i Aarhus Lufthavn, der i begyndelsen af oktober sammen med SAS vil offentliggøre nye ruter fra den østjyske lufthavn.

Her tager man det ikke så tungt, selvom et mindre passagertal end på Færøerne burde signalere, at lufthavnen i forhold til byens størrelse er stærkt underserviceret med flyruter.

“Jeg har ingen kommentarer til, hvorvidt Aarhus Lufthavn er større eller mindre end nogle andre lufthavne. Vi skal blot koncentrere os om at betjene det østjyske erhvervsliv og de østjyske borgere. Vi kigger ikke på Billund eller andre lufthavne, for det er slet ikke der, vi er, da Billund er syvmileskridt foran os,” siger Aarhus Lufthavns bestyrelsesformand Torben Boldsen til CHECK-IN.dk.

I stedet vælger Aarhus Lufthavn at fokusere på den historie, som bliver gentaget ved samtlige møder med flyselskaber, der kunne være interesserede i at flyve til Aarhus Lufthavn.

“Vi har Skandinaviens femtestørste optageområde og er den mest underservicerede lufthavn. Vi mener, at der er et stort potentiale i Aarhus-regionen,” understreger bestyrelsesformanden.

 

Relaterede artikler:

Flere flypassagerer end indbyggere

Aarhus sendt ned på femteplads

Vágar er snart fjerdestørste lufthavn

SAS skaber tocifret vækst på Færøerne

SAS åbner CPH-rute til Færøerne

x

Læs Også

Tilbagegang i Aarhus Lufthavn i 2017

2017 bød på passagertilbagegang i Aarhus Lufthavn, der har mistet mere end hver tredje passager siden 2011. Med nyt SAS-samarbejde håber lufthavnen på at nå en mio. passagerer om få år.

Widerøe kommer til Billund Lufthavn

Billund Lufthavn snupper norske Widerøes første rute til Vestdanmark foran næsen på Aarhus Lufthavn, når Widerøe næste år begynder at flyve mellem Billund og Bergen.

Udsigt til ny rekord i Billund og status quo i Aalborg

Billund Lufthavn ventes i år at sætte rekord med 3,4 millioner passagerer, mens der er status quo i Aalborg Lufthavn og endnu et år med tilbagegang i Aarhus Lufthavn.

Midlertidig lukning af Prag-rute fra Aarhus

Czech Airlines lukker om kort tid sin ellers populære rute mellem Aarhus og Prag i knap to måneder.

SAS-offensiv i Aarhus var ni måneder undervejs

Dialogen om det nye strategiske samarbejde mellem Aarhus Lufthavn og SAS startede ved et kaffemøde i december sidste år.

SAS skærer ned på rute til Færøerne

I vintertrafikprogrammet frem til den 21. marts 2018 har SAS fjernet omkring 30 procent af kapaciteten på ruten til Færøerne på grund af svagere efterspørgsel.