Ryanair-topchef Michael O'Leary ved et pressemøde i København (Arkivfoto: Andreas Krog)

O´Leary: Vi vender tilbage til København

I løbet af de kommende 12 måneder forventer Ryanair at genåbne basen i Københavns Lufthavn. Denne gang med lokalt ansatte på danske overenskomster.

Ryanair vil sent glemme sommeren 2015. Her led det irske lavprisflyselskab et af sine største nederlag, da den danske fagbevægelse med Flyvebranchens Personale Union (FPU) i spidsen fik jaget Ryanair ud af landet.

Men nu er tonerne fra Ryanair blevet mere forsonlige. Selskabet er i dialog med pilotfagforeninger i Storbritannien, Tyskland, Italien og Spanien, og selskabet hævder at være klar til at imødekomme nogle af de krav, som lokale fagforeninger stiller i forhold til arbejds- og ansættelsesvilkår.

Derfor har Ryanair planer om at vende tilbage med baser i Frankrig og Danmark. Det har selskabets koncernchef Michael O´Leary netop afsløret i forbindelse med en pressebriefing efter præsentation af årsregnskabet for 2017/18.

“I Skandinavien vil vores fokus være på København og Danmark. Vi ønsker ikke at ekspandere i Sverige og Norge, som pålægger lutfarten store miljøafgifter. Det er faktisk underligt i et land som Norge, der har store indtægter fra olieudvinding,” siger Michael O´Leary.

Tydelige signaler fra Danmark
Danmark har derimod ingen miljøafgift på luftfart, og den nuværende regering har også tydeligt signaleret, at der ikke er planer om at indføre en sådan. Det er noget, der falder i god jord hos Ryanair-topchefen.

“I Danmark er der ikke indført miljøafgifter, og det har man forpligtet sig til ikke at gøre på flyrejser. Jeg tror, at det er sandsynligt, at vi inden for 12 måneder vil genåbne basen i København med lokalt organiseret arbejdskraft, hvorimod vi lukkede basen for to år (tre år, red.) siden på grund af fagforeningerne,” lyder det fra Michael O´Leary.

I begyndelsen af februar i år var en delegation fra Ryanair i København for at etablere en dialog med FPU om grundlaget for danske overenskomster for piloter og kabinepersonale i tilfælde af, at man besluttede at genåbne basen i CPH.

Tabte i Arbejdsretten
Ryanair etablerede en base i Københavns Lufthavn i foråret 2015, og her blev selskabet øjeblikkeligt mødt med et krav om at indgå lokale overenskomster for deres personale.

Det nægtede Ryanair, hvorefter der blev varslet storkonflikt med støtte fra 3F, HK og Dansk Metal. Ryanar påstod at en eventuel sympatikonflikt ville være ulovlig, og den 15. juni blev sagen behandlet i Arbejdsretten, der 14 dage senere afsagde en kendelse, der fastslog, at det var fuldt lovligt, at fagbevægelsen ville lave konflikt og sympatikonflikt for at presse det irske selskab til at indgå overenskomst med FPU for det flyvende personale.

Kendelsen i Arbejdsretten betød, at den varslede sympatikonflikt blev afblæst, da Ryanair bekendtgjorde, at man ikke længere ville have baser i Danmark. I første omgang blev basen i Københavns Lufthavn lukket ned den 14. juli, og på denne dato meddelte Michael O´Leary på et pressemøde i Billund Lufthavn, at den jyske base efterfølgene ville lukke den 18. juli.

Trods den manglende base rejste næsten to millioner passagerer med Ryanair til og fra Københavns Lufthavn i 2017, hvilket gjorde selskabets til det tredjestørste i CPH med en markedsandel på 6,7 procent.

 

Relaterede artikler:

Ryanair-overenskomst kan tage op til et år

FPU: Stadig langt til overenskomstforhandlinger med Ryanair

FPU-ledelse: Frygtede at vi blev overvåget