Ombudsmand: DRF blander tingene sammen

Forbrugerombudsmanden tager nu til genmæle over for kritik fra Danmarks Rejsebureau Forening i to sager om rejsebureauers ansvar når en flyvning aflyses eller et flyselskab går konkurs.

Forbrugerombudsmand Henrik Øe mener, at Danmarks Rejsebureau Forening (DRF) blander tingene sammen, når de sidestiller to aktuelle retsafgørelser om rejsebureauers ansvar ved flyaflysninger, konkurser eller lignende.

Det er en afgørelse fra Retten i Roskilde i januar og en afgørelse fra Retten i Kolding onsdag, som i går på CHECK-IN.dk fik DRF’s direktør, Lars Thykier, til at konkludere, at retspraksis nu måtte lægge fast hvad angår det agentforbehold, som et rejsebureau kan påberåbe sig ved salg af rene flybilletter, der ikke indgår i en pakkerejse. Med et agentforbehold er bureauet kun formidler, og har ikke noget ansvar for et flyselskabs bagageregler, om flyvningen bliver gennemført, om flyselskabet går konkurs eller lignende.

”Begge sager er principielle, og retspraksis må siges at være afklaret nu. Derfor kan det godt undre, at Forbrugerombudsmanden vil bruge betydelige offentlige midler på at anke den dom, der blev afsagt i en identisk sag i januar måned,” sagde Lars Thykier torsdag til CHECK-IN.dk.

Men Forbrugerombudsmanden ser helt anderledes på tingene.

”Danmarks Rejsebureau Forening blander tingene fuldstændig sammen. De to domme er vidt forskellige, og jeg kan ikke forestille mig, at sagen fra Kolding er principiel. Den får mig i hvert fald ikke til at ændre holdning og opgive at anke dommen fra Roskilde i januar,” siger Forbrugerombudsmand Henrik Øe til CHECK-IN.dk.

Sagen fra Kolding handlede om en rejsende, der havde købt flybilletter for 10.000 kroner til en jagtrejse til Zimbabwe. Hotel og safari i Afrika var ikke købt hos rejsebureauet. Kundens gevær kom ikke hele vejen med ned til Zimbabwe, hvor han skulle skyde elefanter. Rejsebureauet blev frikendt for at skulle erstatte mandens flybilletter, hotelovernatninger og safari.

Kun formidler
Sagen fra Roskilde handlede om en forbruger, der i april måned 2012 købte en flybillet med Cimber Sterling fra København til Nice gennem internet-rejsebureauet GoLeif.dk.I begyndelsen af maj måned indgav Cimber Sterling konkursbegæring, og flyselskabet kunne således ikke opfylde sin transportforpligtelse. Forbrugeren mente at måtte have krav på en erstatningsrejse fra GoLeif, hvor rejsen var købt igennem. Rejsebureauet hævdede, at man udelukkende optrådte som formidler for flyselskab, når der var tale om en flybillet i rent salg. Forbrugeren mente derimod, at rejsebureauet trods agentforholdet måtte betragtes som den direkte kontraktpart.

Rejsebureauet blev frifundet for kravet, men Forbrugerombudsmanden har bedt statens advokat, Kammeradvokaten, om at ansøge Procesbevillingsnævnet om at få lov til at anke sagen til landsretten, da afgørelsen kan få betydning for 812 lignende sager.

”Sagen fra Roskilde er principiel, da det er uklart hvem der er sælger og hvem der er køber. Mange ved i dag reelt ikke hvem de handler med, når de køber flybilletter på nettet. Hvis man vil fravige udgangspunktet om at kontraksparten også er den ansvarlige part, så skal man blot være konsekvente omkring det, og der skal ikke være tvivl om hvor ansvaret så ligger,” siger Henrik Øe.

Han går ikke af vejen for at ryste på hovedet af DRF.

”Jeg finder det besynderligt, at de skal have en mening om hvordan jeg bruger mine ressourcer,” siger Henrik Øe til CHECK-IN.dk.