Omstridt norsk sædeafgift udsat

Den nye sædeafgift som skulle træde i kraft i Norge fra 1. april er udsat. Ryanair varslede, med begrundelse i afgiften, nedlæggelse af flere ruter fra 1. november. Disse ruter kan nu bookes igen.

En sædeafgift på 88 norske kroner fra 1. april er nu foreløbig udsat i to måneder. Det norske finansdepartement meddelte torsdag i sidste uge, at de har valgt, at udsætte igangsættelse af afgiften til 1. juni med begrundelse i en udredning fra EU. EU’s kontrolorgan ESTA skal undersøge, om visse dele af afgiften er i strid med reglerne om statsstøtte.

Transfer passagerer
Det springende punkt i ESTA’s indgriben er specielle regler omkring transferpassagerer. Disse passagerer vil, ved eksempelvis en gennemgående billet fra Tromsø til London via Oslo med samme – eller samarbejdende selskab – kun skulle betale afgift for én afgang.

Passagerer der derimod vælger strækning på to billetter, med eksempelvis Norwegian fra Tromsø til Oslo, og derefter British Airways videre til London, skal betale afgiften to gange.

Ryanair varslede nedlæggelse
En af konsekvenserne til udsigten til indførelsen af afgiften, var, at Ryanair varslede at selskabet ville nedlægge alle ruter, fra Rygge lufthavn ved Moss, øst for Oslo, fra 1. november. Dette medførte, at lufthavnen ville afvikle driften samme måned og nedlægge lufthavnen, der er en af de få lufthavne i Norge, der ikke ejes og driftes af det statslige selskab Avinor.

Men om den udsatte afgift, eller andre grunde har spillet ind, kan det virke som om Ryanair har omstødt sin afgørelse. Man kan i hvert fald nu booke billetter fra Rygge efter 1. november. Eksempelvis kan man i bookingsystemet på det irske selskabs hjemmeside, booke billetter fra Rygge til Las Palmas på Gran Canaria – med to ugentlige flyvninger – helt frem til vinterprogrammets afslutning i marts 2017.

Billetpriserne øges
Af de tre dominerende flyselskaber i Norge valgte Norwegian og Widerøe tidligere denne måned, at hæve priserne på billetter med afgange efter 1. april. Dette var for at kompensere for den nye afgift. Nu hvor afgiften er udsat, afventes det at se, hvorvidt priserne nedjusteres igen i perioden frem til 1. juni.

SAS valgte ikke en opjustering af priserne, før en endelig afklaring var på plads i forbindelse med igangsættelse af afgiften.

Fakta:
– Skulle træde i kraft 1. april 2016 – nu foreløbig udsat til 1. juni.

– Politisk vedtaget sidste år som en ”miljøafgift”.

– Er på 88 norske kroner (80,- + 10% moms) per sæde per afgang fra norske lufthavne – også til udlandet.

– Skal indbringe statskassen godt 1,4 mia. årligt.

– EU er gået ind i sagen for, at vurdere lovligheden af afgiften.

– En samlet luftfartsbranche er negative overfor afgiften.

– En norsk Facebook gruppe mod afgiften er oppe på over 69.000 medlemmer.

– Ryanair har varslet, at de på grund af afgiften nedlægger alle ruter fra Rygge Lufthavn fra 1. november, hvilket medfører at lufthavnen lukker.

– Man kan dog på Ryanairs bookingsider bestille billetter efter 1. november.