Online-andel på over 50 % af solgte rejser i Europa

Hele 55 procent af samtlige bookede rejser i Europa i 2011 blev foretaget online. Det viser en ny rapport fra IPK International. Noget overraskende er det foretrukne værktøj til bestillingen ikke de nye smartphones, men derimod den traditionelle PC.

Tendensen har været der længe, men nu skulle det være ganske vist. For første gang oversteg antallet af rejser booket online i Europa det traditionelle salg.

Det viser en ny rapport fra analysevirksomheden IPK International, der oplyser, at 55 procent af samtlige bookede rejser i Europa i 2011 blev foretaget online.

Det var en stigning på 15 procent i forhold til 2010.

Næsten halvdelen af disse online bestillinger blev dog ikke foretaget direkte hos transportører og rejsearrangører, men via eksempelvisrejsebureauer og andre mellemled, oplyser IPK International.

Smartphones halter langt bagefter

Noget overraskende er det ikke fremkomsten af de mange nye smartphones med Apples iPhone i spidsen, der er årsagen til den markante fremgang.

Ifølge IPK Internationals oplysninger blev 98 procent af alle online bookinger foretaget via en “gammeldags“ PC eller bærbare computere. I blot 2 procent af tilfældene blevrejserne booket online via mobiltelefon eller smartphones.

“Bookinger via mobil er blevet markedsført kraftigt af smartphone-branchen, men bookingerne udgjorde blotto procent. Det vil stige fremover, men det vil ikke komme til at udgøre hovedparten af bookingerne,“ fastslårdirektørhos IPK, Rolf Freitag.

Der er næppe tvivl om at fremtiden ligger i de mobile, håndholdte enheder, men her og nu er det fortsat den gode “gammeldags“ PC, der dominerer som værktøj.

Fordelen ved online bestillingerne er ikke mindst, at det er nemt ogbekvemt, og at manundgår telefonkø eller lukketider. Fremfor lange ventetider i telefonen eller lukketider i den fysiske forretning køber flere og flere altså deres rejser direkte via internettet.