Både Icelandair og WOW air har base i Keflavik International Airport (Foto: Isavia)

Opkøb skaber ny storspiller i nordisk luftfart

Icelandairs opkøb af WOW air vil skabe et nyt selskab med over syv millioner passagerer om året og en flåde på over 60 fly.

Med nyheden om, at Icelandair overtager konkurrenten WOW air, skabes der en ny storspiller inden for luftfarten i Norden.

De to selskaber har de seneste år været i hård indbyrdes konkurrence om det, der er kerneforretningen for begge selskaber – trafikken af rejsende mellem Europa og Nordamerika via Keflavik-lufthavnen – samt den stadigt stigende strøm af turister, der flyver til Island fra både Europa og USA.

Nu slår Icelandair og WOW air pjalterne samme, selv om de i første omgang vil fortsætte under de respektive brands.

Storebror og lillebror
At det er Icelandair, der køber WOW air og ikke omvendt, er ikke overraskende, da Icelandair målt på alle parametre er den største af de to med en historie, der går helt tilbage til 1937, mens WOW air først startede flyvninger i 2012.

Med næsten 4,4 millioner passagerer sidste år var Icelandair betydeligt større end WOW, som havde i alt 2,8 millioner passagerer i 2017. Tilsammen kan de to selskaber altså mønstre over syv millioner passagerer. Til sammenligning havde et selskab som Finnair næsten 12 millioner passagerer sidste år.

WOW air er dog de seneste år halet ind på Icelandair og havde sidste år en vækst i passagertallet på 69 procent, mens væksten i Icelandair var mere moderat med en vækst på 10 procent i forhold til året før.

Konkurrerer om de samme ruter
De to selskaber flyver til mange af de samme destinationer i Nordamerika og Europa. Icelandair har alene i år tilføjet fem nye ruter til USA, så man i alt er oppe på 18 USA-ruter, ligesom selskabet flyver til fem destinationer i Canada.

WOW air har ligeledes tilføjet nye ruter til USA i år, men også indstillet et par stykker, og selskabet betjener nu i alt 10 destinationer i USA og to i Canada, ligesom man næste sommer tilføjer Vancouver som den tredje destination i Canada.

Begge selskaber har desuden annonceret, at de vil starte nye ruter til Indien – WOW air fra december i år, mens Icelandair planlægger opstart på sin første Indien-rute i efteråret 2019.

Icelandairs flåde næsten dobbelt så stor
Ser man på de to selskabers flyflåde, består flåden hos både Icelandair og WOW air hovedsageligt af narrowbody-fly og nogle få widebody-fly. Icelandairs flåde er dog næsten dobbelt så stor som WOW airs, og mens Icelandair har en ren Boeing-flåde, har WOW air en ren Airbus-flåde.

Icelandair har i dag 36 fly i sin flåde – fordelt på 27 Boeing 757-200, to Boeing 757-300, tre Boeing 737 MAX 8 og fire Boeing 767-300. I begyndelsen af 2019 får Icelandair efter planen leveret de første B737 MAX 9-fly. Selskabet har i alt bestilt 16 B737 MAX-fly hos Boeing-fabrikkerne – heraf ni MAX 8 og syv MAX 9.

WOW air har i dag 20 fly – heraf 12 Airbus A321-200, to A321neo, to A320-200, ét A320neo og tre A330-300. Selskabet står endvidere foran at modtage fire helt nye Airbus A330-900 langdistancefly inden årets udgang.

Økonomiske udfordringer i begge selskaber
Både Icelandair og WOW air har i år haft store økonomiske udfordringer. lcelandair har i flere omgange i løbet at året måttet nedjustere forventningerne til årsresultatet. Efter den seneste nedjustering 27. august har selskabet indledt forhandlinger med obligationsejere, fordi Icelandair kan risikere at misligholde sine gæld.

I børsmeddelelsen i august blev forventningerne til årsresultatet i Icelandair før renter og afskrivninger (EBITDA) nedjusteret til i størrelsesordenen 80-100 millioner dollar. Det svarer til en halvering af overskuddet i forhold til selskabets forventninger efter første kvartal i år.

WOW air har haft et driftstab på 45 millioner dollar – omkring 300 millioner danske kroner – i en 12-måneders periode fra juli 2017 til udgangen af juni 2018. Dette skal ses i forhold til et driftsoverskud på fire millioner dollar, eller 26 millioner kroner, i hele kalenderåret 2017.

Pengene er således fosset ud af WOW airs kasse i første halvdel af 2018, og det er formentlig en væsentlig årsag til, at selskabet har kunnet se fornuften i at gå sammen med storebror Icelandair.

 

Relaterede artikler:

Icelandair overtager WOW air

Icelandair styrer mod underskud

WOW air tabte 140 millioner kroner i 2017