Jens Lippestad, formand for SAS-flygerers Forening (SFF). (Foto: SAS)

Fratrædende pilot leder SAS-forhandlinger

Forhandlingsleder Jens Lippestad, der er på vej til at bringe de norske SAS-piloter i konflikt, forlader angiveligt SAS i løbet af få måneder.

Lige nu er der udsigt til, at 20.000 – fortrinsvis norske – SAS-passagerer vil få forstyrret deres rejseplaner torsdag morgen som følge af den konflikt som de norske SAS-piloter har varslet.

Forhandlingerne mellem SAS og Norsk Flygerforbund har hidtil foregået med Jens Lippestad som forhandlingsleder for piloterne. Jens Lippestad er samtidig formand for 355 piloter i Norske SAS-flygeres Forening (NSF).

Indtil videre har Jens Lippestad direkte kurs mod en konflikt fra torsdag morgen, hvis SAS – ifølge Jens Lippestad – ikke tilbyder de norske piloter samme betingelser, som de svenske og danske piloter har forhandlet sig frem til. SAS siger, at det ikke er korrekt, at de norske SAS-piloter ikke har fået det samme tilbud, men Jens Lippestad fastholder hårdnakket det modsatte.

“Det passer ikke,” siger en ledende pilot i SAS, der er tæt på processen. “NSF har fået præcist det samme tilbud, som de øvrige pilotforeninger.”

Personlig agenda
Jens Lippestad har angiveligt en personlig agenda i forhandlingerne. Den norske forhandlingsleder, der i øvrigt er medarbejdervalgt norsk repræsentant i SAS-bestyrelsen, har mistet sin flyveclicens og er derfor på vej til at forlade SAS.

“Jens Lippestad har fået loss of license. Han er på vej ud af døren, og det er nok sidste gang, at vi ser noget til ham. Han har ingen aktier i fremtiden,” siger piloten, som ønsker at være anonym, til CHECK-IN.dk.

Der kan derfor tegne sig et billede af en forhandlingsleder, der tilsyneladende ikke har noget at miste i de igangværende forhandlinger.

Afviser opsigelse
Hos SAS ønsker man hverken at kommentere forhandlingerne eller i øvrigt forholde sig til Jens Lippestads flyverlicens og fremtidige rolle som ansat i SAS.

”Jeg har ingen kommentarer til sagen,” siger pressechef Mariam Skovfoged fra SAS.

Oplysningerne om, at Jens Lippestad har mistet sin licens, samt at han forlader SAS i løbet af få måneder, er blevet bekræftet af flere af hinanden uafhængige kilder.

CHECK-IN.dk har forgæves forsøgt at få Jens Lippestad i tale, men i stedet har han sendt følgende skriftlige kommentar via generalsekretær Katinka Riksfjord Sporsem fra Norsk Flygerforbund.

“Jens Lippestad har mistet sit medicinske certifikat. Han er ansat som tillidsvalgt på heltid, noget han har været siden 2007. Han er ikke opsagt i SAS.”

Ifølge interne regler i SAS bliver man helt automatisk opsagt, når man mister sit medicinske certifikat. Der vil typisk være seks måneders opsigelse, og i nogle tilfælde længere tid. CHECK-IN.dk erfarer, at det i dette forår blev afklaret, at Jens Lippestad skal forlade SAS ved årets udgang.

 

Relaterede artikler:

SAS og piloter i krig på ord og tal

DPF-formand: Vi kan opsige ny aftale efter to år

SAS-pilotstrejke er afværget

SAS indgår ny aftale med svenske piloter

DPF: Irsk SAS-selskab forstyrrer forhandlinger

SAS-piloter varsler konflikt

x

Læs Også

Atlantic-direktør: Vi lever og dør for Færøerne

Administrerende direktør Jóhanna á Bergi fra Atlantic Airways er klar til at imødegå konkurrencen fra SAS, som har ramt selskabets bundlinje hårdt.

Næsten 100 vil være chef i Esbjerg Lufthavn

Interessen for at blive chef for Danmarks syvende største lufthavn er enorm.

Mange vil være færøsk lufthavnschef

68 personer fra ind- og udland har lagt billet ind på jobbet som chef for Færøernes eneste lufthavn.

Bremen-eventyr kostede Sun-Air syv millioner

For 40. år i træk er Sun-Air kommet ud med et overskud, der dog ikke er så prangende som tidligere. Det skyldes blandt et stort tab på satsningen i Bremen.

Første SAS A350 på produktionslisten

Det første af i alt otte Airbus A350-900 langdistancefly til SAS er nu sat på produktionlisten hos Airbus og forventes leveret i løbet af 2019.

SAS vil have flere gebyrindtægter

SAS vil teste betalingsvilligheden for forhåndsreservering af flere sæder på interkontinentale flyvninger. To ruter er valgt ud til den særlige test.