Bombardier CRJ900-fly fra SAS i Aarhus Lufthavn (Foto: Aarhus Airport)

Over 17.000 tomme sæder på nye Aarhus-ruter

I de første to måneder efter åbningen af fire nye udenrigsruter fra Aarhus Lufthavn har SAS fløjet med over 17.000 tomme sæder ud af et udbud på 32.000.

Når man skal beskrive den store SAS-offensiv i Aarhus Lufthavn, der blev indledt den 9. april, kan man med rette bruge det gamle ordsprog om, at man kan se glasset som halv fyldt eller halv tomt. Det afhænger nemlig af, om man ser optimistisk eller pessimistisk på tingene.

Nu har Trafikstyrelsen nemlig offentliggjort trafiktallene for de to første måneder med de fire nye udenrigsruter, hvilket således dækker 53 dage i perioden fra 9. april til 31. maj.

SAS har i denne periode udbudt samlet 32.130 sæder fordelt på 357 afgange til og fra Oslo, Stockholm, München og Nice. Det lykkedes dog kun at sælge 14.527 sæder, hvilket svarer til en belægning på 45 procent. Dermed var der i alt 17.603 tomme sæder på Bombardier CRJ900-flyene, der er indrettet med plads til 90 passagerer.

Mens SAS således flyver med mere en halvtomme fly på de nye udenrigsruter fra Aarhus Lufthavn, så er der mange passagerer på de regionale SAS-ruter i Skandinavien, der i samme periode har måttet kigge langt efter deres fly. Det irske flyselskab CityJet opererer nemlig flyene på vegne af SAS, og selskabet har siden midten af april måttet aflyse flere hundrede flyvninger på grund af pilotmangel.

Passagertal SAS-ruter fra Aarhus Lufthavn (9. april – 31. maj)

Rute Solgte sæder Kapacitet Belægning Tomme sæder
Oslo 6.781 14.580 46,5 % 7.799
Stockholm 3.591 8.190 43,8 % 4.599
München 3.451 8.100 42,6 % 4.649
Nice 704 1.260 55,9 % 556
14.527 32.130 45,2 % 17.603
Kilde: Trafikstyrelsen m.fl.

 

München-rute underpræsterer
Når man spørger SAS, udtrykker selskabet optimisme i forhold til Aarhus-offensiven. SAS har investeret omkring 300 millioner kroner i de nye ruter over en treårig periode, og selskabet har fra begyndelsen været vidende om, at belægningen ikke er i top fra den første dag, selvom de foreløbige passagertal ikke virker overbevisende set i lyset af de store forventninger til de nye ruter.

“Vi synes generelt, at det går godt med opstarten i Aarhus. Vi er positive, og vi har en god dialog med vores samarbejdspartnere i forhold til indsatsen,” siger pressechef Mariam Skovfoged fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.

Det er München-ruten, der umiddelbart præsterer svagest. Belægningen er blot på 42,6 procent, og den 29. maj var der eksempelvis kun solgt 20 billetter på udrejsen og 18 på hjemrejsen. Men der har også været dage, hvor der mere eller mindre har været udsolgt. Den 13. maj var der 84 passagerer fra Aarhus til München, og 90 passagerer på returflyvningen fra den sydtyske lufthavn.

“München-ruten synes vi er under forventning frem til nu, og der følger vi også udviklingen nøje,” siger pressechef Mariam Skovfoged fra SAS til CHECK-IN.dk.

Oprindeligt havde SAS planlagt en rute fra Aarhus til Manchester, men Aarhus Lufthavn fik overbevist om, at der var bedre grundlag for en rute til München, selvom det ikke er lykkedes at få etableret en codeshare-aftale med Lufthansa.

Kraftig beskæring i sommerperioden
De nye ruter til Oslo, Stockholm og München er som udgangpunkt tilpasset erhvervslivets behov, og det tager ofte noget tid at vænne markedet til, at der er nye rutetilbud tilgængelige.

“Jeg synes, at vi har fat i de rette destinationer, men det tager tid at starte ruter op, og det ved vi. Vi skal have ændret adfærdsmønstre. Hvis man for eksempel er vant til at flyve til Oslo fra en anden lufthavn, skal vi gøre opmærksom på, at vi findes fra Aarhus. Det har vi forsøgt at gøre indtil nu, men det skal vi løbende gøre,” understreger pressechefen.

Men forårets indsats med at gøre opmærksom på de nye ruter, kan meget vel være spildt. SAS har nemlig besluttet, at München-ruten skal holde sommerferie fra 29. juni til og med den 12. august, og derefter skal man starte op på ny i forhold til markedsføringsindsatsen.

På ruterne til Oslo og Stockholm vil kapaciteten også blive beskåret i sommerperioden, men ruterne lukkes dog ikke ned, som det er tilfældet med München-ruten. Til Stockholm flyves der i højsæsonen kun lørdag og søndag med ATR72-600, mens Oslo betjenes med CRJ900 på tirsdag og torsdage i løbet af sommeren.

Ingen tidsperspektiv på rentabilitet
Selvom der tilsyneladende er tilfredshed hos SAS med opstarten i Aarhus Lufthavn, så ønsker selskabet ikke at oplyse, hvornår man forventer, at ruterne rent økonomisk er bæredygtige.

“Vi kan ikke komme nærmere på tidsperspektivet, men vi ved, at det tager tid at starte så stor en indsats op. Det er mange nye ruter, vi har åbnet ud af Aarhus på én gang – både til vores forretningskunder og feriekunder. Overordnet set er vi tilfredse med opstarten, og det er også den feedback, vi får fra kunderne,” lyder det fra Mariam Skovfoged.

Koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen udtalte i slutningen af februar, at tålmodigheden er kort i forhold til de nye SAS-ruter fra Aarhus Lufthavn, og at det er nødvendigt at se positive takter allerede i 2018.

 

Relaterede artikler:

SAS: Nu behøver jyderne ikke at rejse ud af Billund

SAS droppede Manchester-rute efter pres fra Aarhus Lufthavn

SAS er udfordret med München-rute fra Aarhus

SAS har kort tålmodighed i Aarhus

SAS: Tror på marked i Aarhus Lufthavn