Over 3.000 SAS-aflysninger siden årsskiftet

SAS har i første halvår af 2018 haft store driftsmæssige udfordringer og har derfor aflyst omkring 3.200 flyvninger, hvilket er noget mere end konkurrenten.

SAS har i mange år været kendt for at være et flyselskab med meget høj regularitet og punktlighed. Men det gode renommé kan SAS være i gang med at sætte over styr.

Således har selskabet været hårdt ramt af en række forhold, der har haft en særdeles negativ indvirkning på regulariteten i første halvår af 2018. I denne periode har SAS nemlig aflyst omkring 3.200 flyafgange.

Vintervejret i Skandinavien medførte en del aflysninger og forsinkelser, og det samme var tilfældet med forsinket levering af nye Airbus A320neo-fly. Endelig har den irske underleverandør CityJet siden midten af april haft store udfordringer med at gennemføre sit trafikprogram for SAS med de 23 Bombardier CRJ900-fly, der hver dag skal foretage flere end 150 flyvninger på de regionale ruter.

“Størstedelen af vores kunder er kommet frem til deres slutdestination inden for nogle timer, men det er selvfølgelig ærgerligt, at de er blevet påvirket af forstyrrelser i trafikken. Vi har haft cirka 3.200 aflysninger ud af 152.000 flyvninger, så det er en mindre del af vores produktion, der har været ramt,” siger pressechef Mariam Skovfoged fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.

Dobbelt så mange som konkurrenten
I den løbende duel mellem SAS og Norwegian har SAS slået på højfrekvente ruter i kombination med en flot punktlighed og regularitet, mens Norwegian har positioneret sig med lave priser og nye fly.

Men SAS får svært ved at fastholde det image. Regularitetstallene for første halvår af 2018 viser nemlig, at SAS har mere end dobbelt så mange aflysninger som Norwegian.

SAS (SK)
Måned Regularitet Flyvninger Aflysninger
JAN 98,0 21.338 427
FEB 97,8 22.069 486
MAR 97,4 25.240 656
APR 98,1 26.870 511
MAJ 98,3 27.498 467
JUN 97,6 26.196 629
97,9 149.211 3.175
Kilde: SAS, Flightstats.com

 

SAS havde ifølge tal fra Flightstats.com planlagt omkring 150.000 flyvninger i årets første seks måneder, hvoraf omkring 3.200 blev aflyst. Det svarer til en regularitet på 97,9 procent, hvilket er lavt for et selskab som SAS, der tidligere har ligget på den pæne side af 99 procent.

Sammenligner man med Norwegian, så havde det norske lavprisflyselskab planlagt omkring 115.000 flyvninger i samme periode, og af disse blev lidt færre end 1.100 aflyst. Dermed har Norwegian en regularitet på 99,1 procent og kun halvt så mange aflysninger som SAS, når det sættes i forhold til produktionen.

“Det er vigtigt at pointere, at det er naturligt, at vi har flere aflysninger, fremfor forsinkelser, da vi har mange afgange til vores destinationer og samtidig er en del af et stort alliancenetværk,  der betyder at vores kunder hurtigt kan komme på et nyt fly. Vores kunder kommer hurtigere frem, hvis vi aflyser og ombooker dem til et fly en time eller to senere i stedet for at forsinke flyene en halv eller hel dag,” forklarer Mariam Skovfoged.

Norwegian (D8/DY)
Måned Regularitet Flyvninger Aflysninger
JAN 98,9 16.669 183
FEB 98,9 15.841 174
MAR 98,4 18.659 299
APR 99,4 20.491 123
MAJ 99,2 21.362 171
JUN 99,4 20.657 123
99,1 113.589 1.073
Kilde: Norwegian, Flightstats.com

 

Kunderne oplever ofte, at Norwegian indlejer fremmed kapacitet ved aflysninger, mens SAS forsøger at få passagererne med en senere afgang eller ombooker til nogle af alliancepartnerne. Men det er der tilsyneladende en god forklaring på.

“SAS har meget høje operationelle og sikkerhedsmæssige krav til vores samarbejdspartnere. Derfor kan vi ikke hyre, hvilken som helst kapacitet ind. Majoriteten af vores kunder, som har været påvirket af operationelle udfordringer med vores samarbejdspartnere, er blevet ombooket til andre SAS-fly, til vores partnere i Star Alliance eller til vores andre wetleasepartnere. Det er fordelen ved mange afgange og at være et netværksselskab,” uddyber Mariam Skovfoged.

Vrede kunder
Nu begynder tålmodigheden dog at slippe op hos mange af kunderne. På SAS´ Facebook-side kan man dagligt konstatere, at passagererne skal have afløb for frustrationer og vrede, når de oplever, at SAS endnu engang har været nødt til at aflyse en flyafgang.

Nogle ruter er også blevet hårdere ramt end andre. Det er ikke usædvanligt, at samme rutenummer kan have op til fire eller flere aflysninger i løbet af en fire ugers periode.

På rutenummer SK4240 mellem Stockholm-Arlanda og Tampere i Finland har SAS aflyst ikke færre end seks gange i perioden fra den 1. maj til den 18. juni. Aflysningerne skete den 1. maj, 3. maj, 14. maj, 21, maj, 10. juni og 18. juni. Bedre er det ikke på dagens sidste afgang mellem Stockholm-Arlanda og Turku. Her aflyste SAS på rutenummer SK2720 den 17. maj, 25. maj, 10. juni og 11. juni.

Også den svenske indenrigsrute fra Stockholm-Arlanda til Sundsvall oplever hyppige aflysninger. Rutenummer SK060 kunne ikke gennemføres den 14. maj, 28. maj, 29. maj og den 10. juni, mens den norske indenrigsrute fra Stavanger til Oslo på rutenummer SK4042 har oplevet aflysninger den 5. juni, 11. juni og 1. juli.

Har man været rejsende på dagens sidste flyvning fra Düsseldorf til København, så har det ikke været muligt at flyve hjem som planlagt den 29. maj, 29. juni og 2. juli.

En varm sommer
Eksemplerne er mange, og med gennemsnitligt 500 aflysninger per måned rammer det bredt i hele rutenetværket. Aflysningerne er indtil videre fortsat ind i juli måned, og noget kunne type på, at SAS på mange måder får en rigtig varm sommer.

“Vi arbejder meget intensivt med dette og har en lang række tiltag for at højne den operationelle kvalitet. Det vigtige er især, at kunderne hurtigt bliver ombooket og kommer frem inden for nogle timer, og det er vores dygtige ansatte i lufthavnene, i luften og i kundeservice, der hjælper med dette,” understreger pressechefen.

 

Relaterede artikler:

SAS-fly er strandet i Hongkong

SAS: Vi skal have mere stabil kvalitet fra CityJet

CityJet-aflysninger på SAS-ruter fortsætter