På sviptur med den nye stille Airbus

Der er højt til loftet og meget lidt støj ombord på den nye Airbus A350, som Finnair er første europæiske bruger af. CHECK-IN.dk tog en kort tur med det nye fly.

(HELSINKI) Om det er et bevidst valg for at sikre passagererne de bedste billeder af det nye fly, vides ikke. Men Finnair har i hvert fald valgt at fjernparkere deres nye Airbus A350 i Helsinki Lufthavn torsdag eftermiddag, da CHECK-IN.dk går ombord for at få en fornemmelse af det nye fly på en kort mindre end halvanden time lang flyvetur til København.

Derfor skal passagererne køres ud til flyet i busser. Og så snart busdørene går op, kommer kameratelefonerne frem. Ikke kun blandt luftfartsjournalister, men også blandt de almindelige rejsende, der godt har forstået, at det her er et særligt fly.

Imponerende ser det ud, som det står der i solnedgangen. Det store hvide fly med den karakteristiske næse og cockpitvinduer, der leder tankerne hen på en Zorro-maske. 86 flyvetimer er det blevet til i flyets korte levetid. Mange flere skal nok komme til. Især når Finnair fra 21. november sætter det ind på sin langdistancerute til Shanghai.

Indtil da bliver flyet brugt på europæiske flyvninger for at kabinepersonalet og ikke mindst piloterne kan lære det nye fly at kende. Frem til starten af november er to af de flyvninger Finnairs eftermiddagsrotation fra Helsinki til København og retur.

Små detaljer
Det første der slår en, når man træder ind i kabinen, er rummeligheden og hvor højt der er til loftet. På business class er der slet ingen bagagehylder i midten og på economy class går den slet ikke nær så langt ned, som på andre fly. Desuden er bagagehylderne i siderne “presset“ ind mod kroppen og gjort højere. Små detaljer med stor betydning.

Det kan især mærkes på business class, hvor 1-2-1 opstillingen af stolene i forvejen sørger for, at der ikke er for overfyldt.

Mens de øvrige passagerer artigt sidder med sikkerhedsbælterne spændt, når CHECK-IN.dk lige at besøge cockpittet inden afgang. Her er en ældre kaptajn og en yngre styrmand koncentreret om at løbe checklister igennem, mens en tredje pilot kigger på fra et klapsæde bagerst i cockpittet. Han kigger med over skulderen indtil det i næste uge er hans tur til at sætte sig i venstre sæde i cockpittet på det nye fly.

Gå en runde
Flyet er indrettet som det langdistancefly det er. Med business class sæder, der kan lægges ned til en seng, inflight entertainment og ni sæder på tværs på economy class. Når man som CHECK-IN.dk’s udsendte skal nå at gå en runde i hele flyet, sludre med kabinepersonalet om det nye større galley bagerst og se deres hvileområde samt indtage et måltid fra de lakseglade finners køkkener, så kan det være svært at nå også at få lagt sædet ned og bladret gennem filmudbuddet.

Sæderne minder da også om business class-sæder hos så mange andre flyselskaber. Faktisk blegner de en anelse overfor business class-sæderne i SAS’ nyindrettede langdistancefly. Trælooket og de store rigtige hovedtelefoner hos SAS er hos Finnair erstattet af grå plast og små øreprop-hovedtelefoner.

Højlydte latterudbrud
Der hvor Finnairs Airbus A350 til gengæld trækker det længste strå er på lydniveauet. Uhyre stille og behageligt. Stilheden og fordybelsen afbrydes kun af sidemandens højlydte latterudbrud over en af filmene i Finnairs lidt magre udbud.

Når indtrykkene har bundfældet sig og man har vænnet sig til de rolige omgivelser, så kan man som passager ikke at undgå at tænke: Og hvad så? Det er jo bare et fly, med lidt anderledes indretning og lidt større vinduer.

Se flere billeder fra turen på CHECK-IN.dk’s Facebook-side.

Fotos: Andreas Krog