Pakistan-ruter hænger i tynd tråd

Ruterne til København fra Lahore og Islamabad er nogle af Pakistan International Airlines’ mest tabsgivende ruter og de lever tilsyneladende på lånt tid.

Flyspotterne på Flyvergrillen for enden af Amager Landevej kan meget snart komme til at sige farvel til en af de mere eksotiske faste gæster i Københavns Lufthavn. Hver onsdag og lørdag eftermiddag kan linserne fange Pakistan International Airlines’ store Boeing 777-200 eller 777-300 fly når de lander og taxier ind til terminalen.

Flyene betjener pakistanernes to nordiske trekantruter. Om onsdagen flyves Lahore – Oslo – København – Lahore. Og om lørdagen hedder turen Islamabad – København – Oslo – Islamabad.

Men ifølge pakistanske medier, så er København, sammen med Paris Charles de Gaulle, de to mest tabsgivende europæiske ruter for Pakistans nationale flyselskab. Derfor overvejer selskabet kraftigt at lukke ruten til København og blot flyve direkte frem og tilbage til Oslo.

Op til overvejelse efter jul
Ved udgangen af oktober lukker Pakistan International Airlines sine flyvninger til Manchester og Amsterdam. Det lå i kortene, at København også skulle være lukket ned i samme ombæring. Men indtil videre får København lov til at leve lidt endnu. Efter jul vil PIA tage København-rutens skæbne op til fornyet overvejelse.

Det skyldes, at pakistanerne ikke helt ved hvordan de skal skrue en betjening af Oslo sammen. Selskabets Boeing 777-200ER og 777-300 fly er med deres henholdsvis 329 og 393 sæder nemlig lige lidt for store til Oslo-ruten. Og selskabets Airbus A310-fly med plads til 184 er ofte lige i underkanten, ligesom flyene ofte bruges på ruter i Pakistan og Asien.

Store økonomiske problemer har tvunget Pakistan International Airlines til at kigge kritisk på rentabiliteten på selskabets enkelte ruter og skære ind til benet. Et codeshare-samarbejde med Turkish Airlines fra de berørte destinationer via Istanbul skal være med til at kompensere for rutelukningerne.