Pan Am kan være på vej på vingerne igen

Navn og logo fra det hedengangne amerikanske luftfartsselskab Pan Am kan igen komme til at pryde fly.

Det er de færreste luftfartsselskaber forundt at få en tv-serie opkaldt efter sig omhandlende livet for kabinepersonale og piloter i selskabet. Især når det sker 20 år efter at selskabet gik konkurs. Og det er sjældent at andre igen og igen forsøger at starte nye flyselskaber med det hedengangne konkursramte selskabs navn og logo.

Men det amerikanske luftfartsselskab Pan American World Airways, til daglig kaldet Pan Am, var heller ikke som andre selskaber. I sin levetid fra 1927 til konkursen i 1991 formåede selskabet at blive et unikt ikon og selskabets karakteristiske logo lever da også videre den dag i dag på plakater, tasker, smartphone-covers, manchetknapper og deslige.

Målrettet ferierejsende
Nu forsøger en gruppe amerikanske iværksættere at søsætte et luftfartsselskab under Pan Am-navnet. Det er ikke mindre end sjette gang siden 1991, at nogle forsøger sig med at få den hvide klode på den lyseblå baggrund malet på halen af fly og sendt i luften igen.

Denne gang skal udgangspunktet være Atlanta Hartsfield-lufthavnen i den amerikanske sydstat Georgia. Det er verdens største lufthavn målt på antallet af passagerer. Planen er at operere en gruppe af Boeing 737-800 fly på sommerruter målrettet ferierejsende i det sydlige USA og til internationale destinationer i USA’s nabolande.

Østtysk luftrum
Det oprindelige Pan Am var på mange områder teknologisk ”front runner” inden for luftfarten i årtierne efter Anden Verdenskrig og blev en form for uofficiel ”flag carrier” for USA med sit store net af internationale ruter. Varetagelsen af ruteflyvning ind og ud af Vestberlin under Den Kolde Krig gennem fjendtligt østtysk luftrum var med til at give selskabet status, som en ener i international luftfart og et stærkt symbol på USA og den frie vestlige verden.

Iraks Saddam Hussein invaderede den 2. august 1990 Kuwait og den amerikanske præsident, George H. Bush, svarede igen og indledte Den Første Golfkrig. Det sendte brændstofpriserne på himmelflugt og sendte Pan Am til tælling.

Slikkede sårene
I et sidste desperat redningsforsøg frasolgte man en stor del af rettighederne til selskabets ruter mellem USA og London til United. Disse ruter var ellers Pan Am’s største og hjørnestenen i selskabets tidligere så indbringende atlanterhavstrafik. Samtidig frasolgte man rettighederne til de særlige flyvninger ind og ud af Berlin til det tyske luftfartsselskab Lufthansa og afskedigede 2.500 medarbejdere.

Men lige lidt hjalp det selskabet, som også stadig slikkede sårene efter flykatastrofen over den skotske by Lockerbie i 1989. Her styrtede et Boeing 747-fly fra Pan Am ned med 259 passagerer ombord som følge af en bombesprængning, der viste sig at være orkestreret af libyske terrorister.

Det oprindelige Pan Am gik konkurs den 8. januar 1991.

Et Boeing 737-200 fly fra Pan Am fotograferet i Hamburg 1984. Foto: Perry Hoppe / Wikimedia Commons