Boeing 737 MAX 8 i Oslo Lufthavn. (Foto: Norwegian)

Papirarbejde holder nye Norwegian-fly på jorden

Trods kapacitetsmæssige udfordringer har tre splinternye Boeing 737 MAX 8-fly i nogle uger stået på jorden i Oslo Lufthavn uden at kunne blive sat i kommercielle drift.

Norwegian bruger i øjeblikket millioner af kroner på at indleje flykapacitet fra en række udenlandske flyselskaber, da selskabet ikke selv har den nødvendige kapacitet til rådighed blandt andet på grund af pilot- og flymangel.

Mens en række udenlandske flyselskaber flyver Europa tyndt med Norwegians kunder, har tre helt splinternye Boeing 737 MAX8-fly stået uvirksomme i Oslo Lufthavn i flere uger. De to første fly (EI-FYC, EI-FYD, red.) blev leveret til Norwegian den 18. juli og blev umiddelbart herefter fløjet fra Boeing Field-King County International Airport til Oslo. Her har de to fly den 2. august fået selskab et tredje MAX-fly (EI-FYE, red.), der heller ikke er blevet idriftsat.

De to først leverede fly var kortvarigt i luften i en halv time mandag den 7. august, men ellers afventer samtlige tre fly at blive sat i kommerciel drift.

Det er således nye fly til en listepris på 110 mio. dollars per styk – eller godt 700 mio. danske kroner – der står og venter på at komme i luften og tjene penge hjem til det norske lavprisflyselskab.

Papirarbejde forsinker idriftsættelse
Hos Norwegian er man naturligvis ærgerlige over ikke at kunne sætte de nye fly i drift. Men det er tilsyneladende eksterne forhold, der bevirker, at selskabet i disse dage taber millioner af kroner på at have tre helt nye fly stående på jorden, mens man i stedet har indlejet kapacitet fra andre flyselskaber.

“Der er stadig noget papirarbejde, der skal udføres før MAX’en kan sættes i kommerciel trafik. Processen tager længere tid, fordi myndighederne på begge sider af Atlanten har færre tilgængelige ressourcer i løbet af sommeren,” siger informationschef Daniel Kirchhoff fra Norwegian i Danmark til CHECK-IN.dk.

Mens de nye Boeing 737 MAX 8 har stået på jorden i Oslo, har Norwegians traditionelle Boeing 737-800 været indsat på de nye atlantruter, hvilket blandt andet har afstedkommet, at der har manglet fly til betjening af de europæiske ruter.

De to første MAX-fly til Norwegian, der er europæisk lanceringskunde, blev leveret den 29. juni og sat i drift den 15. juli. EI-FYA flyver fast på atlantruterne til Newburgh-Stewart International Airport fra Dublin og Belfast, mens EI-FYB primært fra Edinburgh betjener Newburgh samt Bradley International Airport i Connecticut.

 

Relaterede artikler:

Norwegian hylder Benjamin Franklin

WiFi på vej i Dreamlinere og MAX hos Norwegian

Første MAX-fly til Norwegian forsinket

Første Norwegian Boeing 737 MAX

x

Læs Også

Myndigheder forsinker irske SAS-flyvninger

Det er endnu ikke lykkedes for SAS at få det første fly i luften fra Scandinavian Airlines Ireland. Der mangler godkendelse fra de irske myndigheder.

Sønderborg Lufthavn vil lokke med økonomisk støtte

Sønderborg Lufthavn vil forsøge at tiltrække nye flyselskaber til lufthavnen, og det er planen at kunne lokke med underskudsgaranti, marketingbidrag og andre støtteordninger.

Kinesere planlægger nordisk invasion

Seks kinesiske flyselskaber ønsker at åbne i alt syv nye ruter til de nordiske hovedstæder i løbet af 2018.

Sønderborg Lufthavn skal bruge 410 mio. kroner

Politikerne i Sønderborg Kommune skal i 2018 tage stilling til en investerings- og tilskudsplan for den lokale lufthavn til et samlet beløb på 410 millioner kroner frem til 2035.

Ryanair: Ny takstrabat favoriserer SAS

Der er ikke udelt begejstring for det nye takstudspil fra Københavns Lufthavn. Ryanair mener, at takstrabatterne favoriserer SAS, mens Norwegian er afventende.

Flyselskaber begejstrede over takstnedsættelse

Danish Air Transport og SAS tager begge positivt imod Københavns Lufthavns udspil om at sænke taksterne fra den 1. april 2018, og der er prisnedsættelser på vej.