Istanbul Atatürk Airport (Foto: TAV Airports)

Paris-CDG og Amsterdam-Schiphol er overhalet

Europas næststørste lufthavn målt på antallet af passagerer er ikke længere Charles de Gaulle-lufthavnen i Paris eller Schiphol-lufthavnen ved Amsterdam.

Igennem mange år har Paris Charles de Gaulle Airport været den næststørste lufthavn i Europa kun overgået af London Heathrow Airport, der er Europas største og verdens syvende største.

Schiphol Airport ved Amsterdam har dog de senere år pustet den franske hovedstadslufthavn i nakken, men det er endnu ikke lykkedes at rykke forbi, hvilket især skyldes, at Schiphol har nået sit kapacitetsmaksimum, indtil aflastningslufthavnen i Lelystad åbner i 2020.

Mens de to lufthavne, med Air France-KLM som de største operatører, har duelleret side om side, har en anden lufthavn netop overhalet indenom. Det er Atatürk-lufthavnen i Istanbul, der efter årets to første måneder har flere passagerer end hver af de to førnævnte lufthavne.

Således er samlet 9.982.130 passagerer rejst gennem Atatürk ved udgangen af februar, mens 9.962.959 er gået igennem terminalerne i Paris. Det var en betragtelig forskel i passagerfremgangen i forhold til samme periode sidste år, der gjorde udslaget. Istanbul-Atatürk har de første to måneder af 2018 haft en fremgang på 23,9 procent, mens Paris-CDG blot gik 3,8 procent frem.

I Amsterdam-Schiphol var den samlede fremgang i januar og februar på 8,6 procent, således at 9.669.455 passagerer passerede igennem den hollandske storlufthavn.

Antal passagerer top5-lufthavne i Europa

Nr. Lufthavn JAN-FEB18 JAN-FEB17 Ændr. %
1. London Heathrow 11.196.526 11.005.787 +1,7 %
2. Istanbul Atatürk 9.982.130 8.057.887 +23,9 %
3. Paris CDG 9.962.959 9.578.670 +3,8 %
4. Amsterdam-Schiphol 9.669.455 8.906.738 +8,6 %
5. Frankfurt Airport 8.914.878 8.252.348 +8,0 %
Kilde: Lufthavnene

 

Ny lufthavn kan blive Europas travleste
Der er stadig et stykke vej til, at Istanbul kan bryste sig af at have Europas største lufthavn, men muligheden er absolut inden for rækkevidde.

Det bliver dog ikke infrastrukturen i Atatürk, der kommer til at danne grundlag for en europæisk førerposition. Den 30. og 31. oktober i år flyttes flytrafikken fra Atatürk til Istanbul New Airport, der fra starten vil have en kapacitet på 90 millioner passagerer årligt i verdens største terminalbygning.

Når lufthavnen er fuldt udbygget, så vil det være verdens største lufthavn, idet den vil kunne håndtere omkring 150 millioner passagerer om året og kunne udvides til 200 millioner passagerer.

Istanbul New Airport ligger ligesom Atatürk i den europæiske del af den tyrkiske millionby, der er delt af Bosporusstrædet med Europa på den ene side og Asien på den anden.

På den asiatiske side er Sabiha Gökçen-lufthavnen placeret, og denne lufthavn betjente i 2017 omkring 31,7 millioner passagerer. Sabiha Gökçen, der fik en ny terminal i 2009 og tager en ekstra landingsbane i brug i 2019, forbliver således åben, efter at Istanbul New Airport er taget i brug.

 

Relaterede artikler:

To døgn til at flytte mellem Istanbul-lufthavne

Tyrkiske lufthavne stormer frem

Næsten 70 millioner passagerer i Schiphol

Schiphol større end Paris-Charles de Gaulle