Norwegian Boeing 737-800 i Københavns Lufthavn (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Passagervækst til lavere pris

Norwegian øgede i oktober antallet af passagerer med otte procent til i alt 3,9 millioner. Men indtægterne per fløjet kilometer faldt med fem procent.

Væksten hos Norwegian var i oktober mere afdæmpet end tidligere på året. De tocifrede vækstrater udebliver, men 240.387 flere passagerer end i samme måned sidste år rejste trods alt med de rødnæsede fly. Det svarer til en vækst på otte procent med i alt 3.388.898 rejsende.

Norwegian havde i oktober øget antallet af udbudte sædekilometer med 29 procent, men fik kun løftet trafikken med 25 procent, hvorfor belægningen faldt med 2,4 procentpoint fra 87,4 til 85,0 procent.

Det er en dårlig kombination, når den såkaldte yield også er faldende. Faldet skyldes blandt andet, at den gennemsnitlige distance er øget med 12 procent som følge af nye langdistanceruter, men når enhedsindtægten falder med fem procent til 0,33 norske kroner per produceret sædekilometer og enhedsomkostningerne ligger på 0,44 norske kroner per produceret sædekilometer, så hænger regnestykket ikke sammen.

Underskuddet på billetsalget – før indtægter fra salg af tillægsydelser – vil derfor forventeligt være på omkring en milliard norske kroner. Dette vil dog blive reduceret med cirka 600 millioner norske kroner, der er indtægter fra salg af tillægsydelser baseret på en gennemsnitlig indtægt på 177 norske kroner per passager.

Vigtigt at reducere omkostningerne
Trafiktallene fra oktober indikerer, at Norwegian kan risikere at gå en barsk vinter i møde, hvilket selskabet da også er i fuld sving med at afbøde virkningerne af.

“Væksten er størst på selskabets langdistanceruter, og efterspørgslen er stabilt god. I tråd med strategien vil væksten fremover flade ud. Vi går nu ind i en periode, der generelt er præget af lavere efterspørgsel, hård konkurrence og høj oliepris, hvilket gør det endnu vigtigere at fortsætte arbejdet med at reducere selskabets omkostninger,” siger Norwegians koncernchef Bjørn Kjos i en pressemeddelelse.

Selskabet har i løbet af de seneste 10 uger solgt 13 fly for at styrke likviditetsberedskabet og reducere gælden. Herudover er Norwegian i gang med at tilpasse vintertrafikprogrammet, hvor der særligt i januar og februar tages kapacitet ud af flere højfrekvente ruter for at reducere omkostningerne.

Mens økonomien i selskabet ikke ser så god ud, så er det lykkedes Norwegian at komme godt igennem oktober på det driftsmæssige område. Det norske lavprisflyselskab gennemførte 99,4 procent af flyvningerne i oktober, og punktligheden steg med 1,4 procentpoint til 79,7 procent.

 

Relaterede artikler:

Norwegian-overskud i tredje kvartal

Ni procent passagervækst for Norwegian i september

Norwegian på vej mod 40 millioner passagerer

Stærke trafiktal fra Norwegian