Pilot på passagerfly fik øjenskade af laserstråle

Piloten på et passagerfly fra amerikanske Jetblue fik en øjenskade, da han i søndags blev blændet af en grøn laserstråle under indflyvning til New York´s J.F. Kennedy-lufthavn.

En tidlig forårsaften i 2010 var et fly fra Swiss under indflyvning til Københavns Lufthavn, dapiloterne i flyetscockpit blev blændet af en grøn laserstråle, der kom fra svensk grund.

Efterfølgende indgav flyselskabet en anmeldelse til politiet i Kastrup, der overleverede sagen til svensk politi, da laserstrålen var blevet rettet mod flyet fra et markområde mellem Malmø og Barsebäck. Sagen blev efterforsket som luftfartssabotage.

Det er blot et af mange eksempler, der er optrådt i de senere år.

I søndags var der endnu et tilfælde, hvor piloter blev generet af laserstråler. Her endte det med, at piloten fik ikke-varige øjenskader, da han i et kort øjeblik blev blændet af en grøn laserstråle. Det var et fly fra selskabet Jetblue, der var undervejs fra Syracuse til New York-JFK, da flyet i en højde på 7.000 fod blev ramt af strålen under indflyvningen ved Islip.

Kan købes på nettet
I hænderne på de forkerte personer er de grønne laser pointere et særdeles farligt stykke legetøj. Og det er heller ikke meget mere end legetøj, hvis man skal vurdere de anvendelsesmuligheder, som forhandlerne beskriver.

Her nævnes muligheden for at bruge det som en pegepind til stjernerne i forbindelse med astronomi, til skabelse af sit eget lysshow samt til at markere steder og pege på ting i terræn og bjerge. Heruodver kan man bruge en laser pointertil at vise, hvor man er samt “bare til sjov“, som det hedder på hjemmesiden laserpointer.dk.

Her skriver man dog en advarsel til købere af legetøjet. “Brug aldrig laseren mod fly og helikoptere.“ En opfording, der således ikke altid bliver fulgt, men tværtimod måske har givet mange umodne og letsindigelaserpointer-ejere lidt for gode idéer.

Laserpointers er inddelt i forskellige klasser afhængig af lysstyrken. De mindste lasere i kategorien klasseI tilIII har en styrke på op til 5mW og er relativt ufarlige, med mindre man stirrer ind i lysstrålen i længere tid.

Klasse IIIb lasere ligger i niveauet 5-500 mW, mens klasse IV-lasere er på mere end 500 mW. Disse lasere er så farlige, at øjet kan blive beskadiget ved ganske kortvarigt at kigge ind i strålen. Herudover er der også risiko for brandfare, hvis strålen er rettet mod et objekt ved en for kort afstand.

Forbud nær lufthavne
I mange tilfælde må klasse IIIb og klasse IV lasere ikke benyttes i nærheden af lufthavne.

Statens Luftfartsvæsen (nu Trafikstyrelsen) udarbejdede tilbage i september 2003 særlige regler for brug af laser pointers nær lufthavnene.

Overtrædelse af bestemmelserne kan straffes med bøde, hvilket mange betragter som en relativt lav straf i betragtning af, at de kraftige laser pointers kan skade piloternes syn og potentielt udgøre en fare for flysikkerheden.