Boeing 787-8 Dreamliner fra Air India.

Piloter i sultestrejke som del af faglig konflikt

En gruppe af piloter fra Air India har været i strejke gennem 56 dage. Indenfor den seneste uge har flere af de strejkende piloter valgt at optrappe aktionen ved at nægte at indtage føde. Kampen for faglige rettigheder har dermed taget en hidtil uset dimension.

I nogle lande må kampen for frihed og menneskerettigheder kæmpes med sultestrejke som våben.

Men det hører dog til et særsyn, at sultestrejker bliver en del af en faglig kamp. Det er dog intet mindre tilfældet hos Air India, hvor en gruppe af selskabets piloter har været i strejke i 56 dage.

Flereaf de strejkende piloter rapporteres at have indledt en sultestrejke for en uges tid siden, ogderes tilstand skulle efter sigende være på vej til at blive kraftigt forværret.

Et gammelt ordsprog siger, at man skal vælge sine kampe med omhu. Og kampen for at komme forrest i køen tilomskoling til det nye Boeing 787 Dreamliner-fly er tilsyneladende værd at kæmpe med livet som indsats.

Gruppen af strejkende indiske piloter fra Indian Pilots Guild (IPG) eri hvert fald svært utilfredse med, at kolleger fra det tidligere Indian Airlines kommer forrest til træning på det nye Dreamliner-fly, som Air India har bestilt27 eksemplarer af.

Ingen forståelse
Air India´s ledelse og de civile luftfartsmyndigheder i Indien har ikke vist meget forståelse for piloternes krav. Den langvarige strejke har indtil videre betydet massive aflysninger og en slanket fartplan hos det indiske luftfartsselskab.

Fronterne er nu trukket skarpt op mellem de strejkende piloter på den ene side og Air India´s ledelse på den anden side. Nu trues der med at indleje piloter udenfor selskabet, så man kan få stoppet de mange flyaflysninger.

Det har fået piloterne til offentligt at advare luftfartsselskabets ledelse om sikkerhedsrisikoen ved at tage fremmede piloter ind. Man henviser blandt andet til en hændelse fra januar måned 1993, hvor et Indian Airlines-fly forulykkede ved Dehli. Piloterne mener, at det var beslutningen om at indleje besætninger fra Uzbekistan, der var en del af årsagen bag flyulykken, der helt mirakuløst ikke kostede menneskeliv blandt de 165 ombordværende passagerer.

Har forladt forhandlingsbordet
Indiens luftfartsminister Ajit Singh har tilsyneladende kun hån til overs for de strejkende piloter. Han rapporteres med passende ironi at skulle have sagt, at hvis piloterne undlader at spise, kan det være godt for deres helbred. Det fik Indian Pilots Guild til at bemærke følgende i en officiel erklæring: “Det er dybt bekymrende at se en så garvet politiker kommer med den slags ufølsomme bemærkninger.“

I mellemtiden har den indiske forligsmand afholdt en række møder med piloterne og Air India´s ledelse i håb om at kunne finde en løsning på en konflikt, der efterhånden er kørt helt af sporet. Men nu er situationen tilsyneladende gået i hårdknude, da selskabets ledelse har nægtet at sætte sig til forhandlingsbordet med de strejkende piloter.