(Foto: Airberlin)

Piloter lærer at flyve energieffektivt

Hos airberlin tilbyder man piloterne et kursus i at flyve længere på literen. Det har været med til at sænkede selskabets brændstofforbrug per passagerkilometer med 2,9 procent.

Der findes mange måder at opnå brændstofeffektiviseringer på for flyselskaberne. Nye fly er én af dem, men måden hvorpå der flyves er bestemt også afgørende. Sidste år reducerede airberlin sit brændstofforbrug til 3,4 liter per 100 passagerkilometer fra 3,5 liter året før. Dette blev blandt andet opnået ved, at tilbyde piloterne et frivilligt kursus i brændstofeffektiv flyvning, det såkaldte Fuel Efficiency Training-program.

Målet for airberlin er at sænke brændstofforbruget med yderligere 0,1 liter per 100 passagerkilometer i 2013, og interessen for kurset har vist sig at være støt stigende. 280 piloter har allerede gennemført kurset, og nu tilbydes kurset igen.

Fuel Efficiency Training-programmet er organiseret internet i airberlin, hvor 60 piloter deler ud af deres viden til gavn for selskabets øvrige piloter. En af de 60 piloter, som bærer titlen fuel coach (brændstof-træner red.), er Klaus Wehrmann.

Der er mange måder at opnå brændstofeffektivisering på for flyselskaberne. Nye fly er én af dem, men måden hvorpå der flyves er bestemt også afgørende. Sidste år reducerede airberlin sit brændstofforbrug til 3,4 liter per 100 passagerkilometer fra 3,5 liter året før. Dette blev blandt andet opnået ved, at tilbyde piloterne et frivilligt kursus i brændstofeffektiv flyvning, det såkaldte Fuel Efficiency Training-program.

Målet for airberlin er at sænke brændstofforbruget med yderligere 0,1 liter per 100 passagerkilometer i 2013, og interessen for kurset har vist sig at være støt stigende. 280 piloter har allerede gennemført kurset, og nu tilbydes kurset igen.

Fuel Efficiency Training-programmet er organiseret internt i airberlin, hvor 60 piloter deler ud af deres viden til gavn for selskabets øvrige piloter. En af de 60 piloter, som bærer titlen fuel coach (brændstof-træner red.), er Klaus Wehrmann.

”For os som piloter er der mange muligheder for at spare brændstof, og jeg ønsker at bidrage med min viden. Programmet er frivilligt, og derfor er alle deltagere meget motiverede. Jeg har desuden lagt mærke til, at også piloter, der ikke tidligere har deltaget i programmet, efterhånden er meget interesserede,” fortæller Klaus Wehrmann, der til dagligt er Kaptajn for airberlins Boeing 737-flåde.

Store besparelser at hente
Ifølge Klaus Wehrmann har piloterne mange muligheder for at spare brændstof inden, under og efter selve flyrejsen.

”Vi kan for eksempel inden afgang bruge lufthavnens strømaggregat i stedet for at bruge hjælpeturbinen i flyets agterende, som ellers forsyner flyet med strøm, når motorerne er slukkede. Og ved landingen har vi mulighed for at mindske brændstofforbruget ved at lade flyet dale langsomt,” forklarer flykaptajnen og tilføjer, at brændstofforbruget også kan reduceres ved at taxie med kun én motor. Selvom der kun er tale om små besparelser ved hver flyrejse, spares der meget i det lange løb.

Det er især brændstofpriserne, der har gjort, at flyselskaberne i stadigt større grad må arbejde intensivt med at reducere brændstofforbruget. Desuden har EU’s CO2-kvotesystem givet flyselskaberne yderligere et incitament til at spare på brændstoffet.

I Skandinavien har SAS tidligere demonstreret, hvordan en reduceret cruisehastighed fra 860 til 780 kilometer i timen kan spare godt 130 kg brændstof på en flyvning mellem Bergen og Oslo.