SAS-pilot (Arkivfoto - SAS AB)

Piloter: SAS kan ikke overleve med lavt engagement

SAS skal i gang med at ændre engagementet hos selskabets piloter. Det er så lavt, at virksomheden er truet, mener piloterne.

Piloterne og det øvrige flyvende personale i SAS får løbende adgang til et elektronisk spørgeskema, hvor de blandt andet skal tilkendegive, om de er tilfredse med at være ansat i selskabet og om de kunne have lyst til at søge deres eget job.

Disse målinger danner grundlag for en analyse af det aktuelle engagement hos det flyvende personale. Og skal man tro Dansk Pilotforening (DPF), der beskæftiger hovedparten af de omkring 450 danske SAS-piloter, så står det sløjt til med engagementet.

”Der er et historisk lavt engagementsniveau hos det flyvende personale generelt – og hos piloterne især. Niveauet er så lavt, at teorierne bag disse engagementsmålinger beskriver, at et firma ikke kan overleve langsigtet med disse tal,” skriver DPF i en meddelelse , som blev rundsendt til medlemmerne i sidste uge.

Men tilsyneladende vil SAS gøre noget ved det, for DPF beskriver også, at SAS er gået i gang med at forandre tingene.

“Der er et større forandringsarbejde i gang for at ændre engagementsniveauet og det byder bestyrelsen selvfølgelig velkommen og ser positivt på, uden at vi dog er bekendt med detaljerne i dette arbejde,” skriver pilotforeningen til sine medlemmer.

CHECK-IN.dk har forgæves forsøgt at få en kommentar fra René Arpe, der er formand for Danske Pilotforening, men han er ikke vendt tilbage på vores henvendelser.

Også piloter med stort engagement
Hos SAS bekræfter man imidlertid, at der tidligere på året har foretaget en større undersøgelse, som snart kan munde ud i en handlingsplan for at adressere problemet.

“Vi kan bekræfte at SAS via målinger løbende følger engagementet blandt alle medarbejdergrupper og følger op med initiativer såfremt der er behov. På baggrund af en større måling i starten af året har vi gennemført et omfattende analysearbejde i foråret, og nu skal vi træffe beslutning om hvilke konkrete initiativer, der skal iværksættes,” siger kommunikationskonsulent Randi Baasch fra SAS til CHECK-IN.dk.

Men det er tilsyneladende ikke alle SAS-piloter, der har et så lavt engagement som DPF beskriver. CHECK-IN.dk har talt med flere SAS-piloter, der ønsker at være anonyme, og her lyder der noget andre toner.

“Jeg ved ikke helt, hvad DPF´s bestyrelse mener. Det er godt nok ikke så guldrandet længere at være pilot i SAS, men der er stadig en god løn, og det er et godt arbejdssted, hvor tingene fungerer. Det er rart at være ansat i en virksomhed, hvor man kan sige, hvad man mener, og det fungerer også fint i cockpittet, når man flyver sammen,” siger en SAS-pilot.

SAS-ekspert undrer sig
Sydbanks aktieanalysechef Jacob Pedersen, der følger SAS meget tæt, undrer sig over, at engagementet er så lavt, som DPF giver udtryk for i informationen til medlemmerne.

“Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvorfor engagementet ikke er højere. Det har været en lang og smertefuld proces for SAS-piloterne de seneste 15 år, hvor vilkårene er blevet forringet, men når jeg ser på de SAS-ansattes vilkår i forhold til andre luftfartsansatte, så kan det godt undre mig, at engagementet er blevet ramt så hårdt,” siger Jacob Pedersen.

At der skulle være et manglende engagement står direkte i kontrast til, hvad aktieanalysechefen har oplevet gennem de mange år, hvor han har fulgt det skandinaviske flyselskab.

“Jeg oplever, at gennem de 13 år jeg har dækket SAS, har jeg aldrig oplevet en medarbejdergruppe, der har været så bekymret og engageret i selskabets fremtid, som selskabets piloter,” understreger Jacob Pedersen.

 

Relaterede artikler:

SAS-piloter bekymret for varemærket

Pilotforhandlinger til foråret

SAS-pilotforening i mudderkastning