Kø foran paskontrollen ved Finger C i Københavns Lufthavn.

Politiet: Det går ikke fuldstændig galt med skærpet paskontrol

Politiet i Københavns Lufthavn afviser dommedagsprofetierne om meget lange køer og kaos, når paskontrollen til og fra non-Schengen lande skærpes fra 7. oktober.

Når man som EU-borger står og vifter med sit pas i køen til paskontrollen i Københavns Lufthavn eller en anden dansk lufthavn for flyve til et land udenfor Schengen-samarbejdet, så oplever man ofte at blive ”vinket” igennem uden at få passet kontrolleret. Det er nemlig i dag ikke tilladt at kontrollere alle EU-borgere.

Men snart vendes tingene fuldstændig på hovedet og det er slut med at gå ukontrolleret igennem. I stedet skal alle EU-borgere have kontrolleret deres pas, når de på vej til og fra alle non-Schengen lande passerer igennem en dansk lufthavn.

Det kan ikke undgå at skabe længere køer foran paskontrollerne i de danske lufthavne. Hos Københavns Lufthavn maner man dog til en vis besindighed. For politiet har gjort et grundigt forarbejde ved blandt andet at ansætte flere paskontrollører og optimere det software, som bruges til at kontrollere passene.

”Vi føler os klar og vil ikke være med på dommedagsprofetierne. Der vil komme lidt længere køer, men jeg tror ikke det går fuldstændig galt,” siger politiinspektør Steen Pedersen fra Københavns Politi i Københavns Lufthavn.

Han peger desuden på, at det i Københavns Lufthavn i dag kun er en mindre andel af de otte mio. årlige rejsende til og fra non-Schengen landene, der ikke får deres pas kontrolleret. Mange EU-borgere bruger de automatiske paskontroller, som Københavns Lufthavn tog i brug i foråret 2016 og alle rejsende fra ikke-EU-lande bliver i forvejen kontrolleret når de rejser ind.

Steen Pedersen vil ikke sætte præcis tal på hvor stor en andel af de rejsende til og fra non-Schengen destinationer, som ikke bliver kontrolleret i dag. Men han vurderer, at det nok drejer sig om omkring 10 procent.

Tager længere tid at finde pas frem
Indførelsen af den skærpede paskontrol blev annonceret i juli. Siden da har Københavns Politi og Københavns Lufthavn i fællesskab arbejdet på højtryk for at forberede lufthavnen til at kunne håndtere det ekstra pres på paskontrollen.

Københavns Lufthavn har opført fire ekstra pasbokse ved udgangen til Finger C, ligesom både lufthavnen og politiet har ansat ekstra personale. Københavns Politi har ansat og uddannet flere politifolk og civile i paskontrollen.

Københavns Lufthavn har trukket på sine erfaringer fra sikkerhedskontrollen, hvor man har haft gode erfaringer med at udstationere personale, som, inden passagererne når frem til sikkerhedskontrollen, minder dem om at de ikke må medbringe væsker og skarpe genstande. Ved paskontrollen skal medarbejderne være med til at sikre, at passagererne har passene klar, når de kommer frem til paskontrolløren. Undersøgelser har nemlig vist, at det ofte tager længere tid for passagererne at finde passene frem end det tager for kontrollørerne at scanne og kontrollere passene.

 

Relaterede artikler:

Flyselskaber: Automatisk paskontrol i CPH virker ikke

Automatisk paskontrol en realitet i CPH

 

x

Læs Også

Sønderborg Lufthavn vil lokke med økonomisk støtte

Sønderborg Lufthavn vil forsøge at tiltrække nye flyselskaber til lufthavnen, og det er planen at kunne lokke med underskudsgaranti, marketingbidrag og andre støtteordninger.

Kinesere planlægger nordisk invasion

Seks kinesiske flyselskaber ønsker at åbne i alt syv nye ruter til de nordiske hovedstæder i løbet af 2018.

Sønderborg Lufthavn skal bruge 410 mio. kroner

Politikerne i Sønderborg Kommune skal i 2018 tage stilling til en investerings- og tilskudsplan for den lokale lufthavn til et samlet beløb på 410 millioner kroner frem til 2035.

Ryanair: Ny takstrabat favoriserer SAS

Der er ikke udelt begejstring for det nye takstudspil fra Københavns Lufthavn. Ryanair mener, at takstrabatterne favoriserer SAS, mens Norwegian er afventende.

Lavere takster skal styrke hub-status i CPH

For at styrke sin hub-position sænker CPH taksterne markant og vil give særligt store rabatter til flyselskaberne på de danske indenrigsruter og regionale feeder-ruter.

Flyselskaber begejstrede over takstnedsættelse

Danish Air Transport og SAS tager begge positivt imod Københavns Lufthavns udspil om at sænke taksterne fra den 1. april 2018, og der er prisnedsættelser på vej.