Portræt af svensk bejler til Cimbers konkursbo

Det svenske luftfartsselskab Skyways er en af bejlerne til Cimber Sterlings konkursbo. Selskabet, der er ejet af Mansvell Enterprises, har en stolt historie, der daterer sig tilbage til 1940 og havde sin foreløbige kulmination i år 2000 med 46 fly og 1,4 mio. passagerer.

Cimber Sterling kunne den 16. juni 2011 udsende en selskabsmeddelelse, hvori et ikke-bindende ‘term sheet’ med Mansvell Enterprises Ltd. blev annonceret.

Senere hen blev der indgået en tegningaftale den 7. juli. Tegningsaftalen blev efterfølgende formaliseret ved en ekstraordinær generalforsamling den 29. juli, hvor en kapitalforhøjelse på 167.750.000 kroner blev godkendt.

Den nye investor, Mansvell Enterprises, var på det tidspunkt et relativt ubeskrevet blad i skandinavisk luftfart.

Cimber Sterlings daværende bestyrelsesformand Vilhelm Hahn-Petersen præsenterede Mansvell Enterprises således:

“Mansvell er den samme investor, som har købt det regionale svenske luftfartsselskab Avia Express Sweden AB (Skyways), som efterfølgende har opkøbt endnu et regionalt svensk luftfartsselskab – City Airlines AB. En investering i Cimber Sterling vil være et vigtigt skridt i Mansvells ambition om at skabe et ledende regionalt nordisk luftfartsselskab.“

Købet af Avia Express Sweden AB, der stod bag Skyways skete i december 2010. Nu blot 18 måneder senere er Cimber Sterling gået konkurs, og Mansvell Enterprises er angiveligt gennem Skyways en af byderne på boet efter Cimber Sterling.

Gennem en mulig erhvervelse af dele af boet eftet Cimber Sterling kan det ukrainsk-kontrollerede Mansvell Enterprises via Skyways skyde genvej til opfyldelse af ambitionen om at skabe det førende regionale nordiske luftfartsselskab.

Luftfart gennem 70 år
Skyways har en historie, der daterer sig tilbage til 1940, hvor selskabet blev etableret under navnet Avia. Helt frem til 1976 beskæftigede man sig med taxa- og natpostflyvning, indtil selskabet blev solgt til to lokale investorer på Gotland. Disse solgte i 1984 Avia videre til Rederiet Gotlandsbolaget.

Det betød, at der midt i 1980´erne blev oprettet ruter fra Visby på Gotland til blandt andet Kalmar og Norrköping. I 1992blev Avia fusioneret med Linköping baserede Salair, der var ejet af skibsrederfamilien Salén.

Året efter skiftede man navn fra Avia til Skyways, hvorefter Salén-familien via selskabet Salenia overtog hele ejerskabet af luftfartsselskabet.

Fra 1995 og frem til 2000 gennemlevede Skyways en vækst, der gjorde selskabet til det største indenrigsflyselskab i Sverige. I 1997 blev selskabet SAS-partner, ogdet følgende år valgte SAS at købe 25 procent af aktiekapitalen i selskabet.

Seks ruter til København i 2002
Undervejs havde Skyways opkøbt flere selskaber, henholdsvis Highland Air, Airborne, Air Express og Flying Enterprise. Det hele kulminerede i år 2000 med en omsætning på 1,4 mio. svenske kroner, 34 destinationer og en flåde på i alt 46 fly.

Første ruter til København blev etableret i begyndelsen af 2002 fra henholdsvis Kalmar, Karlstad og Örebro. Senere på året åbnedes også ruter til København fra Västerås, Norrköping og Jönköping.

Skyways-aktiviterene blev ved indgangen til 2009 splittet op i et produktionsselskab under navnet Skyways Express AB og et markedsføringsselskab under navnet Skyways AB. Den 17. november samme år købte den administrerende direktør Lars-Åke Bertilsson produktionsselskabet og ændrede navn til Avia Express AB.

I september 2010udtrådte SAS og Salenia som ejere af markedsføringsselskabet Skyways AB, der blev solgt til Largus Holding. Få måneder senere trådte Mansvell Enterprisestil med frisk kapital. Avia Express AB ændrede sidenhen navn til Skyways Express AB, som er det nuværende navn for selskabet.

Mål i sigte for ukrainske ejere
I forsommeren 2011 overtog Skyways endvidere det Gøteborg-baserede City Airline, som man fusionerede med den 30. november 2011. Kort tid forinden havde Lars Åke Bertilsson forladt Skyways, hvorefter Mikael Wångdahl indtrådte som ny administrerende direktør i selskabet.

Regnskabet for 2011 forligger endnu ikke, idet fristen for indberetning til svenske Bolagsverket er 31. juli. Derimod viser regnskabstallene for kalenderåret 2010 for City Airline AB og Skyways Express AB sammenlagt en omsætning på 898,9 mio. svenske kroner samt et samlet underskud på 92,9 mio. svenske kroner.

Skyways råder i dag over 20 fly, henholdsvis12 flyaf typenFokker F-50og8 flyaf typen Embraer ERJ-135/ERJ-145 – og yderligere et Embraer-fly rapporteres på vej. Selskabet flyver fra Göteborg og Stockholm til omkring 15 indenrigsruter og 10 udenrigsruter. Senest har Skyways overtager tre ruter efter Cimber Sterling-konkursen, henholdsvis Norrköping-København, Norrköping-Visby og ruten fra Stockholm-Arlanda til Billund.

Bestyrelsesformand i Skyways Express AB er idag Gregory Gurtuvoy, der ejer 25 procent af Mansvell Enterprises, mens den ukrainske rigmand Igor Kolomojskij har den resterende ejerandel. Gregory Gurtuvoy var bestyrelsesformand i Cimber Sterling, da konkursen blev anmeldt den 3. maj.

De kommende dage vil vise, om Mansvell Enterprises via Skywaysfår held til at overtage dele af konkursboet efter Cimber Sterling og således komme nærmere sit mål. Motivationen fejler ikke noget hos Mansvell Enterprises, der mistede 300 mio. kroner på at få Cimber Sterling på rette kurs.