Medarbejdere fra BackBone Aviation foran CRJ200. (Foto: BackBone Aviation)

Powdair-kollaps rammer dansk flyselskab

Powdair har opgivet at komme i luften i vintersæsonen 2017/18, og det betyder store økonomiske tab for danske BackBone Aviation.

Det irske virtuelle flyselskab Powdair skulle have været i luften den 14. december med den første af syv ruter fra Storbritannien og Belgien til alpelufthavnen Sion i Schweiz.

Sådan kommer det ikke til at gå. Fredag aften besluttede selskabets ledelse, at man endegyldigt måtte opgive at igangsætte opstarten, da hovedinvestoren bag projektet havde trukket sig, og at det ikke var lykkedes i løbet af ugen at sikre sig en anden finansiel opbakning, der kunne give projektet luft under vingerne.

Derfor er projektet med at flyve skientusiaster fra Storbritannien og Belgien til Valais-området i Schweiz kuldsejlet for den kommende vintersæson. Det kommer til at ramme det Esbjerg-baserede flyselskab BackBone Aviation hårdt, da selskabet har kontrakt på to CRJ200-fly med besætninger, der efter planen skulle have fløjet på wetlease-basis for det irskregistrerede virtuelle flyselskab.

“Vi har gearet hele butikken til det her og skulle have beskæftiget begge vores to CRJ200-fly hele vintersæsonen med fire rotationer hver dag med undtagelse af tirsdag. Vi skulle have modtaget depositum i torsdags, men vi har ingen penge fået,” forklarer Bjarne Lastein, direktør i BackBone Aviation til CHECK-IN.dk.

BackBone-direktøren ønsker ikke at sætte tal på, hvor meget Powdair-projektet indtil videre har kostet samt størrelsen af den tabte ordre, men der er tale om millioner af kroner.

Investor fik kolde fødder
Sidste mandag meddelte Powdair på selskabets hjemmeside og i en mail til samtlige 5.000 passagerer, der har købt billet til den kommende sæson, at man aktuelt stod og manglede en million britiske pund inden ugens udgang for at få projektet til at komme fra start. Samtidig blev det understreget, at tre millioner britiske pund i ny kapital var nødvendigt for at sikre hele sæsonen.

Powdair efterlyste risikovillig kapital blandt kunder og samarbejdspartnere, men det lykkedes ikke at få pengene på kontoen i tide. Ifølge selskabet blev hovedinvestoren skræmt af konkurserne i Monarch Airlines og airberlin samt den efterfølgende betalingsstandsning i Darwin Airline (nu Swiss Adria).

“Vores investor havde ingen erfaring fra luftfartsindustrien og trak den finansielle støtte tilbage, og dermed forsvandt muligheden for at lancere flyvningerne i den forestående vintersæson,” skriver Podwdair i en meddelelse.

Selskabet hævder at have fundet en ny investor, men da der vil gå mindst 30 dage med den såkaldte due diligence, er det ikke realistisk at få flyene på vingerne i denne sæson, hvorfor man skal i gang med at refundere samtlige 5.000 købte billetter.

Powdair-direktører gik ned med rederi
Ifølge mediet Isle of Wight Country Press er det ikke første gang, at bagmændende bag Powdair må kaste håndklædet i ringen efter at have manglet kapital i en virksomhed. Zoë Ombler og Nick Davis var begge direktører i det lille rederi Scoot Ferries, der i december 2015 måtte opgive at fortsætte færgedriften, da der ikke var mere kapital til rådighed.

Situationen omkring Powdair minder meget om Scoot Ferries, da administrerende direktør Zoë Ombler i december 2015 udtalte til BBC:

“At drive et rederi er en forretning med store omkostninger, og man kan klart sige, at vi var underkapitaliseret fra begyndelsen og har desperat ledt efter flere investorer.”

Zoë Ombler afviser dog, at de aktuelle finansielle problemer i Powdair har ligheder med Scoot Ferries konkursen.

“Jeg har svært ved at se, hvad i himlen konkursen i Scoot Ferries har at gøre med Powdair. Jeg er chef for et flyselskab, der overhovedet ingen forbindelser har til Isle of Wight, og det ligner på inden måde det, der skete i Scoot Ferries,” udtaler Zoë Ombler dybt indigneret til Isle of Wight Country Press og nægter at svare på flere spørgsmål.

 

Relaterede artikler:

Dansk flyselskab i fare for at miste stor kontrakt

Danske piloter trænes i alpeflyvning

Irere køber sig ind i dansk flyselskab

Dansk selskab skal flyve for PowdAir

Direkte fra Hamborg til de schweiziske alper

x

Læs Også

Hentede 4,8 milliarder kroner fra gebyrer

Norwegian fik i 2017 en indtægt på 4,8 milliarder norske kroner fra gebyrer og tillægsydelser, og målet er at nå op på 20 procent af omsætningen.

CRJ1000 flyver nu i SAS-farver

SAS har for få dage siden indsat en 100-sæders Bombardier CRJ1000 på selskabets europæiske rutenet. Flyet opereres af et spansk flyselskab.

Forsinkede A320neo-fly fra Norwegian-selskab

Problemer med flymotorer betyder, at de nye fly, som HK Express har leaset fra Norwegian-selskabet Arctic Aviation, bliver yderligere seks måneder forsinket.

Effektiv service fra hittegodskontoret i CPH

ANMELDELSE: Kundeservice-afdelingen i Københavns Lufthavn leverer en rigtig god service, viser redaktørens ufrivillige test af afdelingen for glemte sager.

Atlantic-direktør: Vi lever og dør for Færøerne

Administrerende direktør Jóhanna á Bergi fra Atlantic Airways er klar til at imødegå konkurrencen fra SAS, som har ramt selskabets bundlinje hårdt.

Næsten 100 vil være chef i Esbjerg Lufthavn

Interessen for at blive chef for Danmarks syvende største lufthavn er enorm.