Medarbejdere fra BackBone Aviation foran CRJ200. (Foto: BackBone Aviation)

Powdair-kollaps rammer dansk flyselskab

Powdair har opgivet at komme i luften i vintersæsonen 2017/18, og det betyder store økonomiske tab for danske BackBone Aviation.

Det irske virtuelle flyselskab Powdair skulle have været i luften den 14. december med den første af syv ruter fra Storbritannien og Belgien til alpelufthavnen Sion i Schweiz.

Sådan kommer det ikke til at gå. Fredag aften besluttede selskabets ledelse, at man endegyldigt måtte opgive at igangsætte opstarten, da hovedinvestoren bag projektet havde trukket sig, og at det ikke var lykkedes i løbet af ugen at sikre sig en anden finansiel opbakning, der kunne give projektet luft under vingerne.

Derfor er projektet med at flyve skientusiaster fra Storbritannien og Belgien til Valais-området i Schweiz kuldsejlet for den kommende vintersæson. Det kommer til at ramme det Esbjerg-baserede flyselskab BackBone Aviation hårdt, da selskabet har kontrakt på to CRJ200-fly med besætninger, der efter planen skulle have fløjet på wetlease-basis for det irskregistrerede virtuelle flyselskab.

“Vi har gearet hele butikken til det her og skulle have beskæftiget begge vores to CRJ200-fly hele vintersæsonen med fire rotationer hver dag med undtagelse af tirsdag. Vi skulle have modtaget depositum i torsdags, men vi har ingen penge fået,” forklarer Bjarne Lastein, direktør i BackBone Aviation til CHECK-IN.dk.

BackBone-direktøren ønsker ikke at sætte tal på, hvor meget Powdair-projektet indtil videre har kostet samt størrelsen af den tabte ordre, men der er tale om millioner af kroner.

Investor fik kolde fødder
Sidste mandag meddelte Powdair på selskabets hjemmeside og i en mail til samtlige 5.000 passagerer, der har købt billet til den kommende sæson, at man aktuelt stod og manglede en million britiske pund inden ugens udgang for at få projektet til at komme fra start. Samtidig blev det understreget, at tre millioner britiske pund i ny kapital var nødvendigt for at sikre hele sæsonen.

Powdair efterlyste risikovillig kapital blandt kunder og samarbejdspartnere, men det lykkedes ikke at få pengene på kontoen i tide. Ifølge selskabet blev hovedinvestoren skræmt af konkurserne i Monarch Airlines og airberlin samt den efterfølgende betalingsstandsning i Darwin Airline (nu Swiss Adria).

“Vores investor havde ingen erfaring fra luftfartsindustrien og trak den finansielle støtte tilbage, og dermed forsvandt muligheden for at lancere flyvningerne i den forestående vintersæson,” skriver Podwdair i en meddelelse.

Selskabet hævder at have fundet en ny investor, men da der vil gå mindst 30 dage med den såkaldte due diligence, er det ikke realistisk at få flyene på vingerne i denne sæson, hvorfor man skal i gang med at refundere samtlige 5.000 købte billetter.

Powdair-direktører gik ned med rederi
Ifølge mediet Isle of Wight Country Press er det ikke første gang, at bagmændende bag Powdair må kaste håndklædet i ringen efter at have manglet kapital i en virksomhed. Zoë Ombler og Nick Davis var begge direktører i det lille rederi Scoot Ferries, der i december 2015 måtte opgive at fortsætte færgedriften, da der ikke var mere kapital til rådighed.

Situationen omkring Powdair minder meget om Scoot Ferries, da administrerende direktør Zoë Ombler i december 2015 udtalte til BBC:

“At drive et rederi er en forretning med store omkostninger, og man kan klart sige, at vi var underkapitaliseret fra begyndelsen og har desperat ledt efter flere investorer.”

Zoë Ombler afviser dog, at de aktuelle finansielle problemer i Powdair har ligheder med Scoot Ferries konkursen.

“Jeg har svært ved at se, hvad i himlen konkursen i Scoot Ferries har at gøre med Powdair. Jeg er chef for et flyselskab, der overhovedet ingen forbindelser har til Isle of Wight, og det ligner på inden måde det, der skete i Scoot Ferries,” udtaler Zoë Ombler dybt indigneret til Isle of Wight Country Press og nægter at svare på flere spørgsmål.

 

Relaterede artikler:

Dansk flyselskab i fare for at miste stor kontrakt

Danske piloter trænes i alpeflyvning

Irere køber sig ind i dansk flyselskab

Dansk selskab skal flyve for PowdAir

Direkte fra Hamborg til de schweiziske alper

x

Læs Også

Flyselskaber begejstrede over takstnedsættelse

Danish Air Transport og SAS tager begge positivt imod Københavns Lufthavns udspil om at sænke taksterne fra den 1. april 2018, og der er prisnedsættelser på vej.

VisitDenmark: Mahan-rute hurtigt glemt

Danmark gik med lukningen af iranske Mahan Airs CPH-rute i 2017 glip af op mod 10.000 kinesiske overnatninger, vurderer VisitDenmark.

Ny Nordica-rute til København

Det estiske flyselskab Nordica, der i forvejen flyver for SAS, åbner næste forår den tredje direkte rute til Københavns Lufthavn.

SAS-fly skal lande på taxivej

Hovedbanen i Thessaloniki Makedonia-lufthavnen er midlertidigt lukket, og derfor skal flyene lande på en taxivej. EasyJet afviser at sikkerhedsmæssige årsager, men SAS gennemfører.

SAS i kraftig reduktion på Miami-rute

SAS lagde ud med daglige flyvninger fra Skandinavien til Miami, men i den kommende sommer flyves der kun tre gange om ugen.

Begejstring i Miami over skandinaviske ruter

SAS’ direkte ruter fra de skandinaviske hovedstæder har givet pote for Miami International Airport med 140.000 passagerer i de første 12 måneder.