SAS og Norwegian side om side i Københavns Lufhavn. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Pres på CPH forud for takstforhandlinger

CPH kan få dikteret stramme takstvilkår, hvis de ikke kan blive enige med flyselskaberne ved de kommende takstforhandlinger, hvor regeringen vil stille uvildige prognoser til rådighed.

Mandag sendte regeringen en ny model for reguleringen af Københavns Lufthavn i høring. Den skal efter planen vedtages efter sommerferien, så den kan ligge klar, når Københavns Lufthavn og flyselskaberne til efteråret indleder forhandlingerne om en ny aftale om takstniveauet i CPH fra 1. april 2019 til 30. marts 2023.

Modellen, der blev præsenteret som en del af regeringens nye luftfartsstrategi, stiller øgede krav til hvor meget af overskuddet fra butiksdrift og parkering, som København Lufthavn skal bruge på luftfartsaktiviteter, såsom udbygninger og takstnedsættelser.

Der er tale om en såkaldt ”fall back”-model, som kun kommer i anvendelse, hvis Københavns Lufthavn og flyselskaberne ikke selv kan blive enige. Men det tror regeringen godt de kan.

”Vores forventning er, at lufthavnen og luftfartsselskaberne finder ud af det med hinanden. Jeg er ikke bekendt med, at man nogensinde har benytte sig af fall back-modellen. Altså hvor der ikke var enighed mellem de to parter,” sagde erhvervs- og vækstminister Brian Mikkelsen ved fremlæggelsen af luftfartsstrategien.

Regeringen er dog ikke tilfreds med det nuværende takstniveau i Københavns Lufthavn. Derfor vil man gerne signalerer, at hvis lufthavnen ikke kan blive enige med flyselskaberne, så venter der en fall back-model, der ikke just er attraktiv for lufthavnen.

”Lufthavnen og flyselskaberne forhandler. Vi sætter bare rammerne, fordi vi synes priserne er for høje,” pointerer Brian Mikkelsen.

Samme ambition
Den udmelding vækker begejstring hos Københavns Lufthavns største bruger, SAS.

“Nu har man sat nogle principper op. Når vi betaler 50 til 80 procent mere end noget andet sted i verden, så er der også brug for konkurrencedygtighed,” siger koncerndriftsdirektør Lars Sandahl Sørensen fra SAS til CHECK-IN.dk.

Ved forhandlingerne sidder Københavns Lufthavn overfor SAS, Norwegian og Ryanair, der er lufthavnens tre største brugere, samt en repræsentant for de øvrige flyselskaber.

Lars Sandahl Sørensen understreger, at SAS og CPH faktisk arbejder for det samme.

“Vi har samme ambition som Københavns Lufthavn. Nemlig at lufthavnen vokser med flere ruter og flere passagerer. Det her er et spørgsmål om hvordan vi deler kagen. Tidligere har den været delt helt skævt. Hvis den bliver delt mere ligeligt, så kan vi udvikle nye ruter og tiltrække flere passagerer,” påpeger Lars Sandahl Sørensen.

Mere negativ
Regeringen vil desuden gøre sit til at sikre, at forhandlingerne tager udgangspunkt i så retvisende prognoser som muligt. For forventningerne til den fremtidige passagervækst spiller en afgørende rolle for fastsættelsen af takstniveauet.

”Den prognose for passagervæksten, som Københavns Lufthavn udarbejdede i 2014 ved de seneste forhandlinger om en ny takstaftale, har vist sig at være noget mere negativ end passagervæksten har været i virkeligheden. Derfor tager Trafikstyrelsen nu fat på at lave sin egen prognosemodel,” understreger transportminister Ole Birk Olesen.

Den udmelding er en indirekte støtteerklæring til den klage, som SAS og 20 andre flyselskaber i februar indgav til Trafikstyrelsen. Her klagede de netop over, at væksten havde været langt højere, end forudsagt i prognoserne i 2014. Og derfor mente SAS og de andre flyselskaber, at fra 1. april 2015 frem til 30. marts 2017 har betalt mere end 2,6 mia. kroner for meget i afgifter til Københavns Lufthavn.

Den klage har Trafikstyrelsen endnu ikke taget officielt stilling til.

 

Relaterede artikler:

Regeringen vil ændre regulering af CPH

Historisk høj tilslutning til takstaftale i CPH

Det vil regeringen gøre for luftfarten

SAS vil have milliarder tilbage fra CPH

Københavns Lufthavn: SAS har regnet forkert

Minister støtter SAS i takststrid med CPH

Ryanair støtter SAS i CPH-angreb