Kabinepersonale hos Finnair (Arkivfoto - Finnair/PR)

Presset øges på Finnairs kabinepersonale

Efter endnu en resultatløs forhandling mellem Finnair og kabinepersonalet er der ingen vej udenom. Det finske flyselskab vil outsource 20 ruter i løbet af de kommende to år, hvilket kan koste 540 stillinger.

Den 27. marts tog Finnair hul på forhandlingerne med kabinepersonalet og deres organisation SLSY i forhold til at kunne opnå en aftale om en permanent omkostningsreduktion på 18 mio. euro svarende til 135 mio. danske kroner.

Før forhandlingerne havde kabinepersonalet en trussel hængende over hovedet, der ville betyde afskedigelser og outsourcing af ruter, hvis man ikke kunne nå til enighed. Da forhandlingerne blev afsluttet efter to måneder, var der ikke opnået et forhandlingsresultat.

En outsourcing vil betyde, at 540 stillinger skal skæres bort, hvilket skal ske ved en kombination af afskedigelser, ændring af fuldtidsjob til deltidsjob samt orlovsordninger.

Outsourcing og nyt kabineserviceselskab
I går var der en ny dialog mellem parterne, men den førte heller ikke noget med sig, hvorfor Finnair nu vil arbejde målrettet efter at gennemføre en outsourcing af de første tre ruter inden udgangen af året.

“Finnair har endnu engang haft en drøftelse med repræsentanterne fra den finske kabineunion SLSY for at finde en løsning, så vi kan undgå outsourcing. SLSY har tilbudt 2,9 mio. euro i øjeblikkelig og permanente besparelser, mens der yderligere er tilbudt besparelser til en værdi af 4,8 mio. euro over de næste 20 år. Det er mere eller mindre det samme, som SLSY´s tidligere forslag,“ konstaterer Ville Iho, der er koncerndriftsdirektør i Finnair.

SLSY tilbød herudover omkring fire mio. euro i midlertidige besparelser i en etårig periode. Til gengæld krævede SLSY to års jobgaranti. Men det forslag faldt ikke i god jord hos Finnairs ledelse.

“Desværre er det forslag alt for langt fra, hvad Finnair har brug for. Vi kan ikke fortsætte med vores nuværende omkostningsstruktur, hvorfor vi har brug for at lave øjeblikkelige og samtidig permanente ændringer af den. Vi foreslog en løsning, hvor besparelser til en værdi af 12 mio. euro skulle implementeres øjeblikkeligt, mens de resterende seks mio. euro skulle hentes hjem over en længere periode. Selv dette kompromis førte ikke til en aftale,“ siger Ville Iho.

Finnair oplyser i øvrigt, at selskabet er i positive forhandlinger med flyselskaber i Finland, Europa og Asien omkring de planlagte outsourcing-aktiviteter.

“Vi forventer at afslutte de første aftaler i årets tredje kvartal og outsource vores første ruter i fjerde kvartal,“ siger koncerndriftsdirektøren, der også er i gang med at etablere et finsk datterselskab, der skal kunne producere kabineservice til lavere omkostninger end aftalen med det nuværende personale.