Boeing 737-800 flyet fra Primera Air kørte ud over banen. (Foto: Metusalem Bjornsson)

Primera Air-fly overløb banen ved landing

Sent fredag eftermiddag endte et Boeing 737-800-fly fra Primera Air i den nyfaldne sne i Keflavik-lufthavnen på Island, da flyet fortsatte ud over baneenden ved landing.

Vinteren raserer tilsyneladende stadig på Island. Det resulterede i en speciel oplevelse for i alt 137 passagerer ombord på et Boeing 737-fly fra det dansk-lettiske charterflyselskab Primera Air, da det i fredags landede i Keflavik International Airport.

Boeing-flyet med registreringsnummer YL-PSH havde uden problemer tilbagelagt rejsen fra Alicante i Spanien, men turen med rutenummer 6F108 endte knap så succesfuldt, da flyet landede i Keflavik-lufthavnen nær den islandske hovedstad, Reykjavik.

Positionsdata fra flyets transponder afslører, at da flyet lagde an til landing i snevejr, overfløj det både den oprindelige og den forskudte banetærskel for højt. Det skriver The Aviation Herald.

Hovedhjulene blev klokken 17.21 lokal tid sat på bane 19, men den kortere banelængde – kombineret med et udfordrende vejr – resulterede i, at flyet fortsatte ud over baneenden og først stoppede efter cirka 150 meter.

”Vi føler ikke, os passagerer, at han bremsede flyet. Det har nok været meget glat,” sagde Holmfridor Thorisdottir til det islandske medie RÚV efter landingen.

Ingen tilskadekomne
Den særlige flyve-vejrudsigt, som piloter bruger under en flyvning, viser, at der var 800 meters sigtbarhed, et moderat snefald og en temperatur på nul grader celsius. Flyets piloter har derfor utvivlsomt haft en vanskelig opgave ved landingen.

Ingen af de ombordværende kom til skade ved hændelsen, og flyet fik kun mindre – hvis overhovedet nogen – skader. Passagererne forlod flyet via trapper og endte på et sneklædt græsareal, hvorefter busser kørte dem ind til lufthavnsterminalen.

Bane 19 i Keflavik har i øjeblikket en forskudt tærskelværdi, fordi lufthavnen er i gang med fase 3 i et stort rekonstruktionsarbejde. Arbejdet har således den konsekvens, at man har måttet flytte banetærsklen 860 meter, så den midlertidigt ligger lige syd for krydset mellem bane 01/19 og bane 10/28.

Den konkrete årsag til fredagens hændelse kendes ikke, men lufthavnsmyndighederne vurderer ifølge Iceland Magazine, at de svære vejrforhold kan være grunden. Samme medie skriver, at bane 19 blev lukket, og det betød en fuldt lukket lufthavn, da Keflaviks bane 10/28 er lukket grundet rekonstruktion.

Keflavik International Airport åbnede dog igen, efter man fik bugseret flyet væk fra manøvreområdet.