Primera Air opgiver at starte Boston-rute

Primera Air har fjernet den ene af selskabets i alt ni planlagte nye Atlant-ruter.

Det dansk-lettiske flyselskab Primera Air skruer nu en anelse ned for sin kommende storsatsning på Atlanterhavs-flyvninger. Således har selskabet fjernet den planlagte rute mellem den engelske by Birmingham og storbyen Boston på USA’s østkyst fra reservationssystemerne. Det var ellers planen, at Primera ville åbne ruten den 22. juni med fire ugentlige flyvninger med spritnye Airbus A321neo-fly – sandsynligvis indregistreret i Danmark.

Ruten mellem Birmingham og Boston var den ene af i alt ni nye Atlant-ruter, som Primera har annonceret, at selskabet vil åbne i løbet af foråret og sommeren. De otte øvrige ruter er en rute fra Birmingham til New Yorks Newark-lufthavn og til Toronto samt ruter fra London Stansted og Paris Charles de Gaulle til New York, Boston og Toronto.

I klinch med Norwegian
Langdistanceflyvninger over Atlanterhavet til lavpris er ikke et forretningsområde, som Primera Air beskæftiger sig med i dag, hvor det primært handler om at flyve solhungrende danskere, nordmænd, svenskere, finner og islændinge sydpå på charterferie.

Med planen om atlantruter går Primera Air direkte i klinch med de etablerede netværksselskaber samt lavprisselskaber som Norwegian og WOW Air. Primera Air er ejet af den islandske rejsekoncern Primera Travel Group, der står bag rejsearrangører i Sverige, Danmark, Norge, Finland og Island. I Danmark er blandt andet Bravo Tours ejet af Primera-gruppen.

Første selskab i verden
Til brug for blandt andet atlanterhavs-ekspansionen har Primera Air bestilt ikke mindre end 18 Boeing 737 MAX 9 fly og otte nye Airbus A321-fly. Desuden har selskabet en ”købsret” til yderligere fire Boeing 737 Max-fly.

Alle 18 Boeing 737 MAX-fly bliver den særlige ”extended range”-udgave af Boeing 737 MAX 9, som Primera Air bliver det første selskab i verden til at tage i brug. MAX 9-ER kommer til at kunne flyve op til 7.400 kilometer.

Mens MAX-flyene først begynder at blive indfast i Primera-flåden i 2019 og frem, så kommer Airbus-flyene allerede i år. De otte fly er delt op på to Airbus A321neoLR, der er en ny særlig langdistanceudgave af Airbus A321, og seks almindelige Airbus A321neo-fly.

Nye toner
Alle otte fly indregistreres i Danmark og får OY-kendingsbogstaver. Det er nye toner fra Primera Air. Selskabet består nemlig reelt af to søsterselskaber. Det danske Primera Air Scandinavia og det lettiske Primera Air Nordic. Sidstnævnte blev etableret i 2014, hvorefter hovedparten af selskabets otte nuværende Boeing 737-fly blev flyttet fra Primera Air Scandinavias danske driftstilladelse til Primera Air Nordics lettiske driftstilladelse.

Tilbage på dansk OY-register er i dag kun ét fly. Men det bliver der altså lavet om på senere i år. De otte fly kommer på dansk register og på Primera Air Scandinavias danske driftstilladelse, men vil blive baseret rundt omkring i Skandinavien og Nordeuropa.

 

 

Relaterede artikler:

Rekordår for Primera Air

Flere nordamerikanske ruter til danske Primera-fly

To flyselskaber vil udfordre Primeras USA-planer

Danske Primera-fly til seks nye USA-ruter

Primera: Otte nye fly på dansk register i 2018

Primera bestiller 16 nye Boeing-fly til atlantruter

Primera Air vil flyve til USA

Hver andet Primera-fly er udflaget