Priskrig i skandinavisk erhvervsrejsemarked

De svenske erhvervsrejsebureauer har indledt en veritabel priskrig. I et netop gennemført udbud af Trafikverkets rejsekonto var laveste bud næsten 45 procent billigere end det højeste. Administrerende direktør Sophie Hulgard fra Carlson Wagonlit Travel kalder det ‘et svensk fænomen’.

Prisdumping og rekordlave honorarer lader til at være blevet en del af hverdagen i det svenske erhvervsrejsemarked.

Ticket Affärsresor vandt for nylig et udbud gennemført af svenske Trafikverket. Den pågældende kunde har et årligt rejseindkøb på 55 millioner svenske kroner, som Ticket Affärsresor skulle have 2.227.000 svenske kroner for at håndtere, mens American Express Business Travel i stedet ville have en samlet pris på 3.897.000 svenske kroner.

“Jeg har fulgt branchen i 10 år, og dette slår alle tidligere niveauer. Det undergraver tilliden til hele branchen, når man den ene dag taler om kvalitative konsulentydelser og næste dag trækker bukserne fuldtstændig af for at få en ny kunde,“ siger konsulent Fredrik Clerkestam til det svenske rejsemagasin TravelNews.

Ticket Affärsresor var nede på 80 svenske kroner – svarende til ca. 65 danske kroner – i honorar for booking af indenrigsfly. Dette i modsætning til eksempelvis VIA Travel og American Express Business Travel, der ville have henholdsvis 140 og 145 svenske kroner for samme ydelse.

Hos Carlson Wagonlit Travel, der er Danmarks største erhvervsrejsebureau siger administrerende direktør Sophie Hulgard til CHECK-IN:

“Jegmener ikke, at vi er nede på dette niveau i Danmark. Jeg synes, at man er gået meget langt ned i Sverige. Svenske lønninger er lavere end de danske, hvorfor man åbenbart her kan tillade sig at gå længere ned. Det må være et rent svensk fænomen.“

Sophie Hulgardkonstaterer ligeledes, at nogle erhvervsrejsebureauertilsyneladende er desperate efter at vinde nye kunder og markedsandele, hvilket kommer til udtryk gennem de lave priser.

“Jeg har ikke før set, at man er nede på det der svarer til 65 danske kroner for håndtering af en indenrigsflybillet. Konkurrencesituationen er anderledes i Danmark, men jeg holder løbende øje med, hvad mine konkurrenter vil gøre i det danske marked.“

Dermed er der ikke umiddelbart udsigt til, at priskrigen skal brede sig over Sundet, hvilket Sophie Hulgard øjensynligt kan glæde sig over. Med en overskudsgrad på under 1 procent af omsætningen, er der ikke plads til atforære meget bort.

Carlson Wagonlit Travel i Danmark havde i 2010 en omsætning på 1,37 miliiarder kroner og et nettooverskud på beskedne 5,2 millioner kroner.

“Jeg synes, at vi havde et meget fint år i 2010 med et ganske tilfredsstillende resultat. Vi har store forventninger til 2011, som vi håber at kunne få indfriet,“ siger Sophie Hulgard.