Problemfri første måned med øget paskontrol i CPH

God forberedelse har sikret en problemfri indførelse af øget paskontrol i Københavns Lufthavn.

Tirsdag var det præcis en måned siden, at Københavns Politi skruede op for paskontrollen i Københavns Lufthavn og gik i gang med at kontrollere alle EU-borgeres pas, når de skal rejse til lande uden for Schengen-området.

Tidligere oplevede man som EU-borger ofte at blive ”vinket” igennem uden at få passet kontrolleret på vej til destinationer udenfor Schengen-samarbejdet. Det var nemlig tidligere ikke tilladt at kontrollere alle EU-borgere.

Men det blev vendt helt på hovedet den 7. oktober. Forud var gået flere måneders forberedelser. Indførelsen af den skærpede paskontrol blev annonceret i juli. Herefter arbejdede Københavns Politi og Københavns Lufthavn i fællesskab på højtryk for at forberede lufthavnen til at kunne håndtere det ekstra pres på paskontrollen.

Passet skal vises frem
Københavns Lufthavn opførte fire ekstra pasbokse ved udgangen til Finger C, ligesom både lufthavnen og politiet ansatte ekstra personale. Desuden ansatte og uddannede politiet flere politifolk og civile i paskontrollen. Og endelig iværksatte Københavns Lufthavn en større informationskampagne samt lavede skiltning i gulvene frem mod paskontrollen. Skiltning, der fortæller passagererne hvornår det er tid til at finde passet frem, hvornår det skal åbnes og hvornår det skal vises frem.

Det er alt sammen tiltag som har gjort, at den første måned er forløbet stort set gnidningsfrit.

”Det gode samarbejde med Københavns Lufthavn og den omfattende informationskampagne har virket. Vi har derfor haft en ganske fornuftig implementering og ikke oplevet den markant forøgede ventetid i paskontrollen, som nogen måske havde frygtet,” fortæller politiinspektør Rasmus Skovsgaard til CHECK-IN.dk.

Erfaringer fra sikkerhedskontrollen
Københavns Lufthavn har ved indførelsen af den øgede paskontrol trukket på sine erfaringer fra sikkerhedskontrollen, hvor man har haft gode erfaringer med at udstationere personale, som, inden passagererne når frem til sikkerhedskontrollen, minder dem om at de ikke må medbringe væsker og skarpe genstande.

Ved paskontrollen er medarbejderne være med til at sikre, at passagererne har passene klar, når de kommer frem til paskontrolløren. Undersøgelser har nemlig vist, at det ofte tager længere tid for passagererne at finde passene frem end det tager for kontrollørerne at scanne og kontrollere passene.

Det er især øget bemanding med politifolk og civile kontrollanter samt guiderne fra Københavns Lufthavn foran paskontrollen, som har været afgørende for, at indførelsen af den skærpede paskontrol har forløbet fornuftigt.

Rammer det rigtige leje
En god start er dog ikke ensbetydende med at politichefen blot læner sig tilbage.

”Vi skal hele tiden være opmærksomme på om vi rammer det rigtige leje. Det er en balancegang mellem at vi har nogle krav, som vi skal leve op til, og at det er vigtigt, at de rejsende får en god oplevelse,” understreger Rasmus Skovsgaard.

Politiet i Københavns Lufthavn har tidligere vurderet, at det formentlig kun var omkring 10 procent af de otte mio. rejsende til og fra non-Schengen destinationer, som ikke blev kontrolleret før den 7. oktober. Mange EU-borgere brugte nemlig allerede de automatiske paskontroller, som Københavns Lufthavn tog i brug i foråret 2016 og alle rejsende fra ikke-EU-lande blev i forvejen kontrolleret når de rejste ind.

 

 

Relaterede artikler:

Udvidet paskontrol kom godt fra start

Politiet: Det går ikke fuldstændig galt med skærpet paskontrol

Flyselskaber: Automatisk paskontrol i CPH virker ikke

x

Læs Også

CPH’s største byggeri i nyere tid godt på vej

Mandag nåede Københavns Lufthavn en milepæl for det største byggeri i 20 år, som skal skabe bedre plads til de største fly.

De 20 største lufthavne i Norden i 2017

Der var i 2017 kun tre danske lufthavne på top20-listen over de største nordiske lufthavne, der er domineret af svenskerne og nordmændene.

Syddanske lufthavne årets højdespringere

Tre lufthavne i Region Syddanmark havde den største relative passagervækst blandt de danske lufthavne i 2017, mens en fjerde syddansk lufthavn blev nummer chok.

SAS mister terræn i CPH

Kun godt hver tredje CPH-passager rejste sidste år med SAS. Til gengæld bliver Norwegian og Ryanair stadig større i Københavns Lufthavn.

Lavere priser på Storebælt presser Billund-rute

Indenrigsruten fra Billund til København havde i 2017 det laveste passagertal i 42 år, og de nye rabatter på Storebælt kan forhindre en trafikvækst trods udsigt til lavere billetpriser.

134.546 flere passagerer i CPH i 2017

Københavns Lufthavn havde i 2017 en passagervækst på blot 0,5 procent, hvilket bragte det årlige antal passagerer op på 29,2 millioner.