(Foto: Mikael Wångdahl)

Problemknuser i spidsen for SAS-selskab

Den nye mand i chefstolen for SAS’ finske datterselskab, Blue1, er den erfarne luftfartskonsulent og tidligere COO i Estonian Air, Mikael Wångdahl.

Blue1 har siden efteråret 2012 været igennem en større omstilling. Fra at være et selvstændigt flyselskab i SAS-gruppen med eget brand og egne ruter er det gået over til at være et rent produktionsselskab for SAS. Hidtil har direktøren heddet Janne Hattula, men den 1. februar kom der en ny mand på posten. Og det er ikke hr. hvem som helst, SAS har udpeget til at bringe Blue1 i mål som et succesfuldt produktionsselskab.

Mikael Wångdahl er et kendt ansigt i luftfartsbranchen, hvor han senest har medvirket i en stor turnaround hos Estonian Air. Wångdahls ekspertise som problemknuser bygger på 24 års erfaring i branchen, hvor han har varetaget poster både som bestyrelsesmedlem og direktør i diverse luftfartsselskaber. Fokus har især været tilpasning og omstilling, og nu skal hans ekspertise bruges i Blue1.

”Jeg har været med til at gennemføre forandringer i en række luftfartsselskaber i Norden, som har stået overfor forskellige udfordringer. Lige siden liberaliseringen af luftfarten tog fart i starten af nullerne, har jeg arbejdet med at planlægge og gennemføre restruktureringer. Det er gået hen og blevet til en form for profession for mig,” fortæller Mikael Wångdahl til CHECK-IN.dk.

Tidligere Skyways-direktør
Mikael Wångdahl kommer direkte fra posten som COO i Estonian Air, hvor han har arbejdet tæt sammen med selskabets direktør, Jan Palmer, for at få den estiske flag carrier på ret køl.

De to herrer har tidligere arbejdet sammen i de hedengangne Mansvell Enterprise-selskaber, Skyways og Cimber Sterling. Her var Mikael Wångdahl produktionsansvarlig for koncernens aktiviteter i Norden og blev siden CEO for Skyways, imens Jan Palmer var direktør i Cimber Sterling. Mikael Wångdahl var angiveligt udpeget til at blive topchef for hele foretagendet, når en forventet fusion ville havde fundet sted.

Imidlertid gik både Cimber Sterling og Skyways konkurs med få ugers mellemrum i maj 2012. I løbet af sommeren 2012 arbejdede Palmer og Wångdahl herefter kortvarigt på etableringen af et nyt flyselskab. Dette er dog aldrig blevet en realitet.

I stedet for valgte Mikael Wångdahl at gøre en forretning ud af sin ekspertise med konsulentvirksomheden MW4YOU AB, hvor han rådgiver flyselskaber om alt fra opstart over omstrukturering til deciderede turnarounds.

Foruden Skyways og Estonian Air har den nye Blue1-direktør hentet erfaring fra topposter i Sverigeflyg Leasing AB, Nordic Airways AB og Avitrans Nordic AB.