Akbar Al Baker, koncernchef hos Qatar Airways. (Foto: Qatar Airways)

Qatar-boss: Europæiske selskaber er bange for os

Europæiske luftfartsselskaber med Lufthansa i spidsen er bange for de fremadstormende mellemøstselskaber, lyder den kontante udmelding fra Qatar Airways’ topchef, der kalder anklagerne om statsstøtte for ”bullshit”.

Det er ikke kun i luften, at de traditionelle europæiske netværksselskaber kæmper hårdt mod succesrige mellemøstselskaber som Emirates, Etihad og Qatar Airways. Der kæmpes i lige så høj grad på ord, og Qatar Airways’ topchef, Akbar al Baker, skærper nu retorikken en ekstra gang i et udfald rettet mod Lufthansa og det tyske selskabs topchef Christoph Franz.

”Dette budskab bør blive hørt af Christoph Franz. Mellemøsten har flyttet målstolperne for luftfartsindustrien i hele verden. Andre selskaber er ikke i stand til at kontrollere deres stigende omkostninger. Andre selskaber skærer i kapaciteten og i serviceniveauet, mens vi gør det modsatte,” siger Akbar al Baker og fortsætter:

“Vi er kommet for at blive. Vores budskab til de gamle selskaber er, at de skal stramme sig an.”

Stor kasse oliepenge
Al Bakers udfald kommer efter anklager fra Christoph Franz, om at de mellemøstlige selskabers succes kun kan lade sig gøre, fordi selskaberne har en stor kasse med oliepenge fra de ørkenstater, som ejer selskaberne. Men det er blot et udtryk for, at de europæiske selskaber er bange, lyder det fra Qatar-bossen.

”Vores venner i Tyskland og Frankrig har lobbyet over for deres regeringer for at få dem til at begrænse mellemøstselskabernes adgang, og de er også begyndt at udøve lobbyvirksomhed over for regeringerne i nabolandene. Dette viser kun svaghed. De er bange for os,” lyder den kontante melding fra al Baker.

Han mener ikke, at Emirates, Etihad og Qatar Airways alene er blevet båret frem af statsstøtte.

”Vores region har udviklet sig “fare and square”. Deres (de europæiske selskaber, red.) bekymring kommer af frygt. Det er ”bullshit”. Når de ikke er i stand til at udfordre os, forsøger de at presse os ud af deres hjemmebane gennem protektionisme,” siger Akbar al Baker.

Ses som en byrde
Lufthansas Christoph Franz har lyttet til Qatar-chefens udfald og svarer igen ved at trække problematikken op på et mere generelt samfundsmæssigt plan.

”Luftfart er en del af den samlede økonomiske udvikling i Golfen, hvor en masse faktorer kommer sammen, her i blandt den måde, luftfartsbranchen er struktureret og det faktum, at der ikke er nogen lavprisselskaber i regionen. Luftfartsselskaber i Golfen ses som en del af en større udviklingsplan,” siger Christoph Franz.

Lufthansa-direktøren retter samtidig skytset mod de europæiske politikere:

”I Europa ses flyselskaber som en byrde, og vi bliver klemt ved hele tiden at blive pålagt nye skatter og afgifter. Vi har et problem med dette i hele Europa.”